Miljöpartiet Nackas lista till kommunvalet är klar!

Vår lista med kandidater till Kommunfullmäktige är klar och överst står Desha Svenneborg och Lars Roth!

De nya toppnamnen tar med sig olika erfarenheter in i politiken. Desha Svenneborg är utbildad jurist och har tidigare arbetat som politisk sekreterare i Nacka och på Regeringskansliet som pressekreterare åt tidigare kulturminister Amanda Lind. Desha är uppvuxen i Älta och har särskilt intresse för samhällsbyggnadsfrågor – hon sitter idag som ersättare i Kommunfullmäktige och i Miljö- och stadsbyggnadsnämnden.

“Var, hur och vad vi bygger är hjärtefrågor för mig så att vi skapar ett hållbart samhälle med människan i centrum. Det är nu vi har chansen att bygga rätt från början och minimera miljö- och klimatpåverkan och bygga blandat för en levande stad. Vi politiker har en viktig uppgift att lyfta hållbarhet och putta på i rätt riktning så vi tillsammans får till förändring”

Lars Roth är helt ny inom kommunpolitiken men har stor erfarenhet av miljö-, klimat- och energifrågor från sitt arbete med utvecklingssamarbete på utrikesdepartementet. Som diplomat är han van vid tuffa, komplexa förhandlingar – något han hoppas dra nytta av i kommunpolitiken.

“Pandemin har varit en viktig väckarklocka för att vi måste ändra vårt levnadssätt i grunden och börja leva i samklang med naturen. Detta arbete börjar på lokal nivå. Mitt politiska engagemang grundar sig i en övertygelse om människors lika värde – vi klarar inte omställningen om vi inte bygger ett mer inkluderande samhälle!

På tredje plats står Lisskulla Zayane. Lisskulla är idag gruppledare i Kommunfullmäktige, vid sidan av sitt arbete som terapeut och säger att hon ”kommer fortsätta jobba för ett Nacka där alla känner sig trygga och välkomna och så klart att våra skogar och sjöar hålls rena och friska”.

Listan består totalt av 30 namn, varav många är nya. Vårt nuvarande oppositionsråd Sidney Holm berättar att ”många känner att det räcker nu, klimat- och miljöfrågorna måste högre upp på dagordningen”. Själv kliver han ner till plats 12. Miljöpartiet har som policy att ingen politiker bör sitta mer än tre mandatperioder i Kommunfullmäktige, vilket han nu gjort. ”Det är viktigt att vi ger utrymme för återväxt och förnyelse inom partiet” säger Sidney.

De första tio namnen på listan är:

1.​ Desha Svenneborg, 39 år, egenföretagare, Finnberget

2.​ Lars Roth, 45 år, diplomat, Saltsjöbaden