Kommunal vindkraft

För att lösa den globala klimatutmaningen krävs att vi agerar lokalt. Miljöpartiet vill att Nacka på sikt blir självförsörjande på energi. Vi vill att Nacka driver frågan om mer vindkraft i Stockholmsregionen.

Stockholm är storkonsument av el men väldigt lite produceras i dagsläget inom regionens gränser. Vi i Miljöpartiet vill se en stor utbyggnad av förnybart och tror särskilt på havsbaserad vindkraft utanför Stockholms skärgård. Vi vill att Nacka kommun driver frågan politiskt och ser gärna att Nacka med sin starka ekonomi investerar i ekonomiskt lönsam vindkraft i regionen, dels för att driva på utvecklingen mot mer fossilfri energi, och för att nå ett mål om att bli helt självförsörjande på energi.

Vad gäller elproduktion inom Nackas gränser anser vi att solceller är den bästa vägen att gå för Nacka kommun. El från solceller är redan idag en ekonomiskt lönsam affär och genom åren har vi lagt flera motioner om konkreta satsningar på förnybar energi. Vi är det enda politiska partiet som redan för flera år sedan avsatt stora belopp för lokala investeringar i solcellsanläggningar i vårt förslag till budget. Kommunfullmäktige har bifallit vår motion från 2016-05-23 om att satsa mer på solenergi och vår motion från 2016-03-14 om att finansiera sådana satsningar via gröna obligationer. Trots detta har investeringarna kommunen hittills gjort på solel varit undermåliga. Tack vare överenskommelsen mellan Miljöpartiet och M, C, L och KD kommer Nacka under kommande mandatperiod göra stora satsningar på solceller.

Nyheter på Kommunal vindkraft