Laddstolpar

Miljöpartiet i Nacka har under många år drivit frågan om att bygga upp en infrastruktur för laddning av elbilar i kommunen.

Tack vare överenskommelsen mellan Miljöpartiet och M, L, C och KD ska laddstationer för elbilar byggas ut under kommande mandatperiod tillsammans med energibolagen och privata aktörer.

Miljöpartiet vill erbjuda laddmöjligheter vid kommunens egna anläggningar för anställda, besökande och allmänhet. Vår utgångsunkt är inte att det ska tillkomma nya parkeringsytor, varken längs gator eller på andra sätt, för att tillskapa laddningsplatser utan det handlar för oss om en omställning av befintliga ytor.

En viktig fråga vid uppbyggnaden av laddställen blir om elnätet klarar av att leverera ordentlig ström i uttagen för att snabbt ladda fordon. Miljöpartiet har väckt frågan om att vi måste anpassa Nackas elnät för snabbladdning, något som bl.a. kräver kraftigare ledningar. Kommunen har här ett stort ansvar för att det byggs en infrastruktur anpassad för morgondagens elfordon.

Nyheter på Laddstolpar