Östlig förbindelse

Östlig förbindelse

Nacka behöver en Östlig förbindelse som transporterar människor. Miljöpartiet vill att Nacka kommun lobbar för utbyggd tunnelbana till Orminge och Älta, stadslinbana och tätare pendelbåtstrafik från Nacka till centrala och norra Stockholm.

En Östlig vägförbindelser för ökad privatbilism är helt oförenlig med att nå Sveriges klimatmål.

Forskning visar tydligt att mer bilvägar leder till mer biltrafik. En Östlig bilförbindelse skulle medföra en försämring för samtliga miljömål och göra att inget av målen om minskad klimatpåverkan, förbättrad luftmiljö respektive förbättrad boendemiljö nås.

Nacka kommun har lokala miljömål som är beslutade av kommunfullmäktige. Ett konkret mål är att minska biltrafikens utsläpp, för att göra det måste vi ställa om vårt resande och inte åka lika mycket bil. Om vi vill påverka människor att välja cykel eller kollektivtrafik över bilen så behöver vi prioritera kollektiva färdmedlen före privatbilismen. Att bussar kan åka längs en motorled är inte tillräckligt.

Miljöpartiet har länge efterfrågat en Östlig förbindelse som förbättrar tvärkommunikationerna. Vi delar analysen att Nacka skulle vinna på bättre resvägar till de nordöstra delarna av Stockholm. Vi har bara en annan syn på kommunikation: Miljöpartiet prioriterar gång-, cykel- och kollektivtrafik före biltrafik. Vi behöver en Östlig förbindelse som i första hand transporterar människor – inte bilar.

Att planera samhället efter privatbilism är både dyrt och ineffektivt eftersom bilar tar mycket plats, bullrar och släpper ut avgaser och partiklar. Ökad användning av elbilar kommer visserligen minska både utsläpp och buller men bilarna kommer fortfarande ta mycket utrymme i anspråk. Österleden beräknas kosta 18 miljarder kronor, tänk vad mycket linbana och nya färjeförbindelser vi skulle kunna få för de pengarna. Vi skulle ha möjlighet att på ett enkelt och miljövänligt sätt kunna knyta ihop fler kommuner och kommundelar, exempelvis Slussen, centrala Nacka, Boo, Värmdö och Lidingö.

Miljöpartiet vill också att Nacka kommun lobbar för utbyggd tunnelbana till Orminge och Älta och en stadslinbana.

Om det nu skulle visa sig att det finns en majoritet för en östlig vägförbindelse även bland Stockholms politiker, kommer vi självklart acceptera demokratiskt fattade beslut. Vi kommer då inte bara stå vid sidan om och protestera, utan göra allt som står i vår makt för att den östliga förbindelse som då planeras får största möjliga nytta för kollektivtrafiken, och minsta möjliga inverkan på miljön här i Nacka. Annars kommer vi totalt misslyckas både med att nå miljömålen och målet om ökat kollektivtrafikåkande.

Nyheter på Östlig förbindelse

Nacka, 2 februari 2022

Nacka slösar med koldioxid — Alliansen rycker på axlarna

Kunde inte hitta några poster

Försök med en annan filtrering eller sökning.

Läs alla nyheter