Hållbart byggande med bostäder för alla

Hållbart stadsskapande

Något av det som attraherar mest i en stad är andra människor. Hållbar stadsmiljö är en blandning av bostäder, arbetsplatser, mötesplatser, kultur och service med ett trafiksystem där gång-, cykel-, och kollektivtrafik prioriteras. Nacka behöver både stadsparker, gröna mellanrum och trädkantade gator men också ickekommersiella mötesplatser, ytor för spontanlek och möten över generationsgränserna.

Miljöpartiet vill:

* Införa kommunal hyresgaranti så att fler kan hyra en bostad.

* Bygga minst ett av de höga hus som planeras i Nacka i trä och bygga mer klimatsmart.

* Ha ett tryggt Nacka där vi bygger bort segregration och utanförskap, satsar mer på föreningslivet samt skapar olika mötesplatser för mer liv och rörelse utomhus.

* Satsa på solceller på kommunens byggnader.

* Satsa på co-living-bostäder i Nacka, en modern form av ”kollektivboenden”.

* Bygga integrerat och blanda olika typer av bostäder och boendeformer med varandra i samma områden.

* Införa en lokal klimatkompensation där kommunen kompenserar för sina resor och pengarna används till lokala projekt eller lokala klimatsatsningar där även företag, föreningar och organisationer kan söka stöd.

• Markanvisa för hus med lägst klimatpåverkan, både sett till byggande och drift av hus, och få hus med lägsta möjliga utsläpp.
  • Se till att det byggs fler hyresrätter och starta ett kommunalt bostadsbolag.
  • Bevara kulturhistoriskt intressanta byggnader för en koppling till Nackas historia och en mer varierad stadsbild samt utnyttja det redan byggda på nya sätt.
  • Att Nacka får riktiga kretsloppsparker för återvinning, återbruk och sociala projekt där saker tas emot även för reparation.
  • Ordna offentliga toaletter och dricksvattenfontäner i Nacka.
  • Enbart tillåta att verksamhetslokaler byggs i en smal remsa längs Värmdöleden, för att dämpa buller och bevara Ryssbergen som urskog, grön lunga och friluftsområde.
  • Komplettera kommunens dokument ”Förhållningssätt till höga hus” med att det även ska innefatta höga hus i trä och kartlägga vilka regler i detaljplaner som hindrar att fler bygger i trä och ändra dessa.

Nyheter på Hållbart byggande med bostäder för alla