Klimatkompensation

En av de viktigaste åtgärderna för att uppfylla klimatmålen är att resa klimatsmart. Därför måste Nacka kommun både minska resandet och välja hållbara alternativ för de resor som görs. Idag finns det också digital teknik för att hantera möten och annat för att minska behovet av resor. I de lägen när resor ändå behöver ske på sätt som genererar utsläpp har Miljöpartiet föreslagit en lokal klimatkompensation.

Miljöpartiet vill att kommunen går in och klimatkompenserar de resor kommunens verksamheter står för och har föreslagit en lokal klimatkompensation. Pengarna kan användas lokalt till olika projekt inom kommunen som en utbyggd laddinfrastruktur för elbilar, lokal produktion av biogas och biokol, lokal solelproduktion eller kanske solvärmeanläggningar för att hålla Nackas fotbollsplaner spelbara på vintern. Vi skulle även kunna använda pengar i ett lokalt klimatkliv där även företag, bostadsrättsföreningar och andra organisationer kan söka stöd till konkreta åtgärder som ger hög klimatnytta per investerad krona.

Nyheter på Klimatkompensation