Klimat- och miljödirektör

Miljöpartiet har genom en överenskommelse med M, C, L och KD drivit igenom vår kanske största politiska satsning hittills: 2023 anställdes en klimat- och miljödirektör och en ny klimatstrategisk enhet har skapats för att driva arbetet framåt.

Nacka kommun har antagit sex lokala miljömål som ska uppdateras kontinuerligt. Även målen i FN:s Agenda 2030 ska implementeras. Tanken är att miljömålen ska gälla för alla verksamheter i kommunen och beröra alla delar av samhället – från politiska nämnder till enskilda Nackabor. Fram till nu har det varit upp till varje enskild enhet och verksamhet att nå dessa mål, helt i linje med den s.k. ”Nackamodellen” där ansvar delegeras bort till lägsta möjliga nivå. Miljöpartiet har länge styrmodellens lämplighet när det gäller att nå upp till de olika hållbarhetsmålen då vi är övertygade om att det krävs samordnade, nämndöverskridande arbete för att ställa om till ett hållbart Nacka.

Det är därför otroligt glädjande att kommunen nu tack vare vår överenskommelse med M, C, L och KD tillsatt en ny direktör med övergripande ansvar för att vi når upp till målen. Kommunens olika hållbarhetsmål berör alla olika verksamheter och har behov av att någon övervakar, koordinerar och ansvarar för att arbetet flyter på i alla kommunens olika ”stuprör”. Vi har drivit frågan om en klimat- och miljödirektör i många år och ser fram emot att Nacka nu tar steget framåt i denna vår tids ödesfråga.

Direktören ska även ha ansvaret för Nacka kommuns klimatanpassningsplan eftersom klimatförändringarna med höjda temperaturer och ökad nederbörd redan är här. Kommunen behöver identifiera risker och öka beredskapen för vad ett förändrat klimat kommer föra med sig. Direktören ska leda arbetet med att ta fram och genomdriva olika strategier för att minska Nackas miljö och klimatpåverkan och kommer spela en viktig roll i flera av de satsningar vi drivit igenom som del av överenskommelsen, vad gäller allt från att ta fram en plan för att minska klimat- och miljöpåverkan från livsmedelsinköp till att bevaka hur kommande stadsbyggnadsprojekt lever upp till våra hållbarhetsmål.

Nyheter på Miljödirektör