Skolpolitik för Nacka

Skola och förskola

Barnen är framtiden och Miljöpartiet vill ge alla barn och pedagoger en lugnare och tryggare lärande- och arbetsmiljö samt satsa mer på en giftfri miljö där även ekologisk mat ingår. Vi vill att fler barn ska våga och kunna gå eller cykla till skolan och vi vill  att alla skolor får lika mycket pengar till undervisning genom att skolornas hyror bryts loss från skolpengen.

Nackas skolor och förskolor ska stimulera nyfikenhet, kreativitet och glädje. Vi vill att alla barn oavsett bakgrund eller förutsättningar ges plats att lära och utvecklas på sina villkor.

En jämlik skola

Miljöpartiets politik syftar till att skapa en mer jämlik skola där alla, oavsett funktionsvariation, bakgrund eller postkod klarar skolan. Nacka är en segregerad kommun och medan många elever klarar sig bra finns det områden i Nacka där andelen elever som inte klarar skolan är hög. Forskningen visar tydligt att förebyggande arbete och satsningar på skola är det mest effektiva sättet att bryta utanförskap som är en grogrund för utsatthet och kriminalitet.

För att skapa bättre villkor för de skolor som har de tuffaste förutsättningarna vill Miljöpartiet höja det så kallade strukturtillägget som fördelar extra resurser till skolor med elever som statistiskt kommer ha svårare att klara skolan till följd av en rad socioekonomiska faktorer.

Nackas förskolor har generellt för stora barngrupper och det påverkar tryggheten för barnen: ju fler barn och vuxna, desto fler personer tvingas barnen ha en relation till. Och tryggheten är viktig särskilt för de yngre barnen. Stora barngrupper i förskolan är ett problem även på andra vis: barnens och de vuxnas arbetsmiljö blir nämligen också lidande.

Att bedriva pedagogik, se och ha tid för alla barn är inte lika enkelt i en stor grupp som i en mindre. Eller hur skulle ljud- och konfliktnivån om utrymme se ut vid frukostbordet hemma med 10-12 barn och två vuxna i familjen? Skulle det bli bättre om familjen fick en vuxen till? Troligen. Men om vi lägger till ytterligare 5-6 barn då? Nja. Visst är personaltäthet viktigt men stora barngrupper är i sig ett problem.

Nacka har stora utmaningar vad gäller behöriga pedagoger, personal med förskollärarutbildning och förmåga att locka hit personal, få dem att må bra och stanna kvar. Miljöpartiet ser hur detta hänger ihop med barngruppernas storlek, för visst är utbildade pedagoger oerhört viktigt men det måste också finnas möjlighet att ha pedagogisk verksamhet, se och ha tid för varje barn. En arbets- och lärandemiljö med mindre barngrupper kan därmed vara en del i att få hit och behålla behörig och kompetent personal.

Miljöpartiet vill satsa särskilt på att minska storleken på barngrupperna i Nackas förskolor. Vi gör det inte via en generell höjning av förskolechecken utan genom riktade särskilda bidrag för minskade barngrupper i förskolan. Pengar som alla förskolor i Nacka kan söka för att minska sina barngrupper. Vi väljer att öronmärka bidraget just eftersom vi verkligen vill se att det går till minskade barngrupper.

Miljöpartiets förslag för en mer jämlik och trygg skola:
  • Låta lärarna vara lärare genom att lyfta bort en del administrativa uppgifter.
  • Skolornas hyror ersätts vid sidan om skolpengen så att alla skolor kan satsa lika mycket pengar på det pedagogiska arbetet och så att pengar till extra stöd inte äts upp av allt högre hyreskostnader.
  • Möjliggöra mindre barngrupper i förskolan genom riktade pengar. Utbildade pedagoger är en del men dessa måste även ha möjlighet att bedriva pedagogisk verksamhet, se och ha tid för varje barn.
  • Servera mer ekologisk, vegetarisk och vegansk mat i förskolor och skolor samt se till att minst 50% av maten som serveras i kommunal regi ska vara ekologisk år 2020.
  • Ha pedagogiska måltider där personal äter tillsammans med barnen eftersom pedagogiska måltider är ett viktigt lärandeverktyg.
  • Ha fler skolpsykologer genom att satsa på psykiatriska team inom skolhälsovården, där en skolpsykolog och en kurator ska ansvara för max 500 elever.
  • Prioritera säkra gång- och cykelvägar till alla skolor och förskolor.
  • Duschbås i skolan och könsneutrala toaletter

Nyheter på Skola

Nacka, 3 juni 2014

MP vill se ett grönt och visionärt Nacka