Trygga Nacka

Att bygga ett tryggare Nacka kräver insatser inom alla politikområden. Det handlar om hur vi bygger, hur vi behandlar unga och äldre, hur vi tar hand om samhällets mest utsatta. Här samlar vi vår trygghetspolitik.

Bygg trygga miljöer

När vi bor nära varandra, blandar arbetsplatser med bostäder och möjliggör för aktiviteter för olika åldrar på samma plats skapar vi trygghet. Miljöpartiets vision om 15-minutersstaden där skola, arbetsplatser, fritidsaktiviteter och service finns inom gång- eller cykelavstånd är ett sätt att skapa levande, trygga miljöer. Med hundrastgårdar, utegym och lekplatser nära varandra och intill idrottsplatser och andra anläggningar kan fler personer komma i rörelse i områden som annars kan kännas ödsliga.

Men vi behöver också bygga mer blandat, med mindre förskolor närmare bostäder, med idrottsanläggningar inom gångavstånd, men också med blandade bostäder både vad gäller storlek, pris och form. Ett tryggt samhälle är också socialt hållbart och vi behöver bygga inkluderande för att minska segregation och utanförskap.

Ett välfungerande socialt skyddsnät

Nacka kommun ska vara en kommun där vi tar hand om varandra och tillgodoser alla invånares sociala behov. Vi vill skapa bra förutsättningar för alla att må bra och utvecklas utifrån sina förutsättningar. För att nå dit behöver vi satsa på förebyggande arbete och samverkan mellan skola, fritid, polis och socialtjänst.

Vi vill bygga ett Nacka där det är det attraktivt och hållbart att jobba inom socialtjänst och omsorgsyrken. Dit når vi med bra löner och mer förtroende och inflytande för den anställda. Bättre arbetsvillkor ger ett bättre fungerande socialt skyddsnät.. Mer harmoniska familjerelationer ger tryggare barn som klarar skolan bättre.

Tid för omsorg

Att bygga trygga relationer tar tid. Nacka har för stora barngrupper och det påverkar inte minst tryggheten för barnen: ju fler barn och vuxna, desto fler personer måste barnen ha en relation till. Detta påverkar särskilt yngre barn. Stora barngrupper i förskolan är ett problem även på andra vis då arbetsmiljön också blir sämre. Att se och ha tid för alla barn och uppfylla förskolans pedagogiska uppdrag är mycket svårare i en stor grupp.

Samma sak gäller inom äldreomsorgen. Denna ska präglas av förutsägbarhet, trygghet och långsiktighet, både för brukare och personal. Låg personalomsättning, bra löner och vidareutbildning skapar en bättre situation för alla. Miljöpartiet vill satsa extra resurser på en mer personlig omsorg där den som behöver hemtjänst inte behöver träffa många nya personer utan kan bygga trygga relationer med sina omsorgsgivare.

Miljöpartiets politik för ett tryggare Nacka

• Bygg blandat – kommunen ska ta ett större socialt ansvar och ser till att det byggs olika bostäder som fler har råd med.
  • Skapa fler allmänna mötesplatser och ge möjligheter till stadsodling i Nacka.
  • Satsa på föreningslivet som skapar levande, trygga miljöer
  • Uppvärdera socialtjänsten och omsorgsyrken – mer inflytande, bättre utrustning och högre löner
  • Utbyggd familjerådgivning med lägre avgift
  • Mindre barngrupper i förskolan