Solceller

Miljöpartiet vill se att fler tak utnyttjas för solceller och att solcellsel produceras på alla lämpliga kommunägda byggnader. Tack vare överenskommelsen vi gjort med Alliansen ska solceller installeras på alla lämpliga kommunala tak senast 2026. En särskild plan för detta ska tas fram 2023 och resurser avsättas.

Miljöpartiet har länge tryckt på för att kommunen ska sluta använda olja (!) för uppvärmning av kommunala byggnader. Det har skett alldeles för långsamt och tagit alldeles för lång tid till följd av ett stelbent och gammaldags sätt att räkna investeringar kortsiktigt istället för ur ett långsiktigt livscykelperspektiv. Nacka borde redan för länge sedan ha lämnat fossila bränslen för uppvärmning eftersom de inte bara är miljö- och klimatmässigt usla utan också dyra. Vi har också länge pushat för att kommunen ska investera i solenergi på sina egna byggnader. De höga elpriserna vi sett under 2022 kommer innebära stora kostnader för kommunen, men om vi hade genomfört Miljöpartiets föreslagna satsningar tidigare hade vi istället kunnat spara stora summor och ”tjäna in” investeringen snabbare.

Som komplement till att äga egna solceller ska kommunen som del av överenskommelsen också se över möjligheten PPA-lösningar för att möjliggöra mer solenergi lokalt.  Miljöpartiet vill att Nacka i framtiden ska vara helt självförsörjande på el och då är förnybar energi från solen en viktig energikälla.

Nyheter på Solceller

Nacka, 19 oktober 2021