Amanda Nordell

Riksdagskandidat, Skaraborg

Amanda Nordell Studerande småbarnsförälder som drömmer om att förändra världen till en mer hållbar, jämlik och välkomnande plats. Låt Amanda bli din representant i riksdagen, kryssa Amanda Nordell #2 på miljöpartiets riksdagslista i Skaraborg när du gör ditt riksdagsval 2018.
Amandas hjärtefrågor

Klimat- och miljöfrågor.

Hållbar samhällsplanering.

Jämställdhet och allas lika rätt.

Mer om Amanda Nordell

Amanda Nordell om politik

Det är NU vi avgör vilken framtid vi och vår jord får

​Vi står inför ett avgörande vägval. Vi kan välja att blunda för larmrapporterna som haglar om allt från plast i haven till medeltemperaturhöjningens konsekvenser, i det valet kör vi på som vanligt och någon gång framöver möts vi av de verkliga konsekvenserna även här. Långt bort, där borta i de fattiga delarna av världen, i länder människor flyr från eller stannar och dör som flugor. Där har de redan börjat möta konsekvenserna som uppstått från vårt sätt att överförbruka jordens resurser.

Ett annat val vi kan göra är att lyssna till larmrapporterna, vi kan välja att agera på forskarnas rapporter kring läget vi försatt oss i. Vi kan välja att lyssna till rösterna som sprider information kring vad vi måste uppnå och vad vi kan göra för att motverka och begränsa skadan vi orsakar. Det kräver att vi ändrar vanor, det kräver att vi gör mer medvetna val, det kräver att vi fattar tuffa beslut och att vi ger oss på att nå de där uppsatta målen för vilken miljö och vilket klimat vi ska ha. Det krävs beslutsamhet och att vi agerar. Det krävs också att vi gör det tillsammans. Politik är att göra saker tillsammans.

Med miljöpartiet i regering har klimat- och miljö prioriterats högre än någonsin i landets budget. Det har tillförts pengar som möjliggjort ett miljöarbete som tidigare också behövts men som uteblivit på grund av att resurser saknats. Idag har miljöpartiet sett till att resurserna tillförts och arbetet mot en hållbarare värld har påbörjats.

Men vi är inte nöjda, det finns så mycket kvar att göra. Arbetet behöver fortgå, det behöver effektiviseras och utökas. Fler partier måste hänga på och ta ansvar. Det är enbart tillsammans som vi kan prioritera rätt. Det är enbart tillsammans som vi kan driva igenom en politik som håller tvågradersmålet så medeltemperaturuppvärmningen inte skenar iväg mot fem grader istället. Det är enbart tillsammans som vi kan driva igenom en bättre plastanvändning, en bättre kemikalielagstiftning, en bättre ... . Utan miljöpartiet står miljö- och klimatarbetet i landet still.

Innan miljöpartiet blev ett regeringsparti 2014 hade pengarna till naturvård varit samma  jätte länge! Svensk naturvård hade inte råd att utföra sitt uppdrag, det fanns inte pengar att genomföra beslutade saker för. Det fanns inte pengar att anställa personal inom naturvård för heller och sjukskrivningarna bland de få som arbetade med detta ökade samtidigt som arbetslösheten bland högskole- och universitetsutbildade naturvårdsbiologer var hög. Länsstyrelsen hade anställningsstopp inom arbetsområdet på grund av resursbrist samtidigt som fler behövdes. Det var ohållbart. Kostnaderna ökade men inte pengarna i pengapåsen. I själva verket var det en jätte stor nedskärning på naturvård som de andra partierna stod för. Miljöpartiet har vänt detta. Under denna mandatperiod har äntligen pengar tillförts, idag kan naturvården genomföras som beslutats i Sverige igen. Miljöpartiet behövs!

Vi kan tillsammans skapa ett hållbart samhälle byggt genom:

•  Ekonomisk hållbarhet: investera i landsbygdsnäringar, hållbar konsumtion, infrastruktur och klimatåtgärder.
  •  Ekologisk hållbarhet: värna ren luft, drickbart vatten, odlingsbar mark, våra ekosystem och biologisk mångfald.
  •  Social hållbarhet: ett öppnare-, välkomnande-, inkluderande- och jämställt samhälle.

Ingen gör detta på egen hand, som individ kan man bidra genom att tänka igenom sina livsval och vilka konsekvenser dessa orsakar. Men den stora förändringen sker när vi alla gör detta. Inget parti kan heller ensamt göra skillnad, det krävs att partier samarbetar och vågar fatta hållbara beslut. Ett sätt att bidra är att rösta på miljöpartiet i höstens val. Miljöpartiet driver en offensiv miljö- och klimatpolitik inom alla politiska nivåer och arenor. Vi ser också att dessa frågor behöver drivas också inom andra politikområden. Några politikområden där dessa frågor är extra viktiga att få in är säkerhetspolitik, energipolitik och politik som berör stads- och samhällsutveckling exempelvis i hur vi bygger och planerar våra samhällen.

För en skarp miljö- och klimatpolitik: Rösta grönt!

Personligt

Om Amanda Nordell:

Amanda är uppväxt i Mullsjö (när orten fortfarande tillhörde Skaraborg), som 17åring flyttade hon hemifrån till Huskvarna där hon läste Naturvetenskapligt gymnasieprogram på SandaIdrottsCentrum med inriktining orientering. Efter ytterligare några år i Jönköping gick flyttlasset till Skövde. Idag bor hon i ett mindre parhus med en liten trädgård tillsammans med sin make, son och dotter.

Favoritmat: Spenatsoppa med ägg.

Favoritdricka: Trappistöl alternativt Coca Cola.

Musik som spelas om Amanda själv får välja: Sabaton.

Musik som spelas hemma hos Amanda: Pappa Kapsyl.

Favoritplats: Vänerskärgården med Kållandsö.

Favoritbok: Läser allt av Margit Sandemo.

TV om Amanda får välja: "Vem bor här" och liknande serier.

TV som tittas på hos Amanda: Barnkanalen, Nick Jr och Disney Jr.

Film om Amanda får välja: Romantiska komedier eller krigsskildringar som "Band of Brothers".

Film som tittas på hos Amanda: Babblarna, Lilla sjöjungfrun, Ice Age filmerna, Lejonkungen filmerna, osv...

Husdjur: Har idag inga men har tidigare haft tre salamandrar (Hugo, Oscar och Beatrice), en råtta (Kasper), två kungspytonormar (Kaa och Sir Väs) och en Rottweiler (Heike).

Vad var det som drog dig till politiken och varför blev du miljöpartist?

När jag gick i grundskolan i Mullsjö var det 90-tal och äldre ungdomar i samhället jag bodde i började gå med bombjackor, stålhätteskor och rakade av sitt huvudhår. När jag gick i högstadiet var dett en grupp killar från dessa som brände ner en kulturhistoriskt viktig kyrka i en grannkommun. Nynazisterna hade också en av sina nationellt viktiga dopplatser i en liten sjö i utkanden av byn. Vår demokrati är stark, men samtidigt väldigt skör. Allas lika värde, där vi bygger samhället på att alla har rättigheter men också skydlgheter. Det borde vara självklarheter, men det är inte så samhället ser ut, det är fighter som behöver tas varje dag för att försvara de milstolpar som uppnåtts men också för att fighterna fortfarande behöver tas. När krafter i samhället delar upp oss i ett vi mot dem, då är demokratin hotad. Därför valde jag att engagera mig och idag känns detta än mer aktuellt och viktigare än någonsin.

- Som barnbarn till ett ensamkommande flyktingbarn är ett öppnare och välkomnande Sverige viktigt för mig. Miljöpartiets grundstenar i solidaritet med och mellan människor bidrog starkt till mitt val av parti. Det tilltalade mig mycket.

- Som ekolog och naturvetare var miljöpertiets driv i miljö- och klimatfrågor helt avgörande. Jag såg en politikerutfrågning där skolungdommar frågade ut rikspolitiker inför valet 2006 där Maria Wetterstrand fick frågan vad hon såg för framtida arbetsmarknad för naturvetare och biologer. Svaret från henne var ungefär "bli politiker och förändra världen för ni behövs". Efter valet 2006 gick jag med i partiet och började engagera mig, mycket tack vare Marias svar till skolungdomarna.

- Som mamma önskar jag en hälsosam miljö, hushållning med resurser och ökad tolerans i samhället. Idag är barnen den största drivkraften i att fortsätta med politiken och att vara miljöpartist. Det handlar om att vara med och påverka det samhälle mina barn växer upp i. Inget är viktigare än det för mig, att vi lyckas ställa om så de får leva i en hållbar värld där vi tar hand om oss själva, varandra men också planeten vi bor på.

Politiskt mål för samhället:

Ett hållbart, jämställt och välkomnande samhälle.

Viktigaste politiska frågorna i valet 2018:

Miljö- och klimatfrågorna. Vi måste agera för en mer hållbar miljö och ha en offensiv klimatpolitik för att motverka miljöhoten och medeltemperaturhöjningen som idag sker och vi människor orsakar.

Vill du nå samma mål för framtiden som jag? Börja med att använda din röst i valet, rösta på ett parti och en person som lovar driva miljö- och klimatfrågorna offensivt.

Låt mig bli din representant i riksdagen, kryssa Amanda Nordell #2 på miljöpartiets riksdagslista i Skaraborg. Tillsammans bygger vi den värld vi vill att våra barn ska växa upp i.

CV

Politiska förtroendeuppdrag:

• Ledamot i kommunfullmäktige i Skövde kommun (pågående uppdrag).

• Styrelseledamot i stiftelsen Läckö Slott (pågående regionuppdrag).

• Ledamot i byggnadsnämnden i Skövde kommun (2011-2014).

​Internpolitiska uppdrag:

• Ordförande Gröna Studenter i Skaraborg (pågående)

• Valbredare MPVG (pågående)

• Ersättare i Styrelsen MP Skövde (Pågående)

• Tidigare: Diverse olika interna uppdrag inom MPVG, MP Skaraborg, MP Skövde och MP Jönköping.

Utbildning:

• Biovetenskap: Biologiska resurser och hållbar utveckling, Högskolan i Skövde, pågående.
  • Filosofie Magisterexamen i Ekologi, Högskolan i Skövde, 2010.

Arbetserfarenhet:

• Naturpedagog, Park och naturförvaltningen Göteborgs stad (2016)
  • Fälthandläggare, natur- och kulturvärden i betesmarker med sökt EU-stöd. Länsstyrelsen i Västra Götalands län (2015).
  • Konsult, tjänsteman. Proffice och Manpower. Uppdragsgivare: Jordbruksverket och Skatteverket. (2012-2015, föräldraledig 2013-2014).
  • Naturum föreståndare, naturum Hornborgasjön (2011).
  • Naturumvärd, naturum Hornborgasjön. (2009-2012, säsongsanställning).
  • Lärarvikarie, matematik och NO, Skara Kommun. (Hösten 2008).
  • Personlig Assistent till flerfunktionshindrad tonåring. (Sommaren 2008).
  • Diverse sommar- och helgjobb inom servicenäringar som äldreomsorg och restaurangbranschen. (2001-2011).

Övrig erfarenhet:

• Föräldraledig (2013-2014 och 2016-2017).
  • Tränarutbildning, Svenska Orienterarförbundet. (1999 och 2001).
  • Sanda Idrott Center, orienteringsgymnasium i Huskvarna. (2000-2003).
  • Lionsstipendiat, vistelse i familj + ungdomsläger i Turkiet. (4 veckor 2003).
  • Gymnasieprojekt: Ledningsgruppen för Sidaprojektet Värd för Världen (2003).