Ann-Sofie Karlsson

Ann-Sofie Karlsson

Mer om Ann-Sofie Karlsson

Ann-Sofie Karlsson om politik

Det är inte enkelt att leva miljövänligt idag: en ska både orka stå emot marknadskrafter, socialt grupptryck och den allmänna konventionen. Möjligheten att leva miljövänligt finns dock, precis som den alltid gjort. Därför är det viktigt att Miljöpartiet arbetar för att det ska bli enklare att välja ett miljövänligt liv. Vi behöver utveckla, vad Nobelpristagaren Richard Thaler kallar, smarta val.

Det jag vill börja fokusera på inom politiken är främst en grön skola med krav-märkt mat, miljömärkt el, solceller på skolornas tak och utomhuspedagogik. Dessutom behöver vi finna ett miljövänligare alternativ till konstgräsplanerna.

Folkhälsan och att jobba med det förebyggande arbetet är avgörande:hur kan vi exempelvis arbeta mer med kultur för att främja människors hälsa?

Därtill är det viktigt med en levande landsbygd och att vi lever jämlikt och jämställt. Men framför allt, det ska vara lätt att leva grönt!