Mer om Bim Olsson

Bim Olsson om politik

Jag har alltid sett naturen som något viktigt som vi ska ta vara på. Av denna anledning både förundrats och upprörs jag av hur ignoranta vi människor är inför miljöförstöringen och den globala uppvärmningen. Miljöpartiet har ett tydligt budskap och visar vägen när det gäller klimathotet. Vi i Miljöpartiet har en vison om en framtid, en hållbar sådan. Solidaritet med djur, natur och det ekologiska systemet och solidaritet med kommande generationer. Att våran jord också ska vara till för våra barn. Det finns möjligheter till förändring, det gäller bara att se dem!

Borås har kommit långt när det gäller miljöarbete, men vi kan ta oss ännu längre. Jag vill se ett Borås där man satsar på kollektivtrafik och cykelbanor, där bussen eller cykeln är det självklara valet framför bilen. Där återvinning och sortering av sopor ska vara enkelt och lättillgängligt för alla. Att solfångare och solceller installeras på kommunens anläggningar för att inspirera och vara en förebild för privatpersoner, är en självklarhet. Man ska inte bara prata poltik - man ska göra verklighet av den också. Att äga en miljöbil ska vara enkelt i Borås. Fler laddningsstationer samt tankstationer för biogas ska upprättas. Jag tycker även att det ska vara billigare eller gratis att parkera på alla kommunala parkeringar med miljöbil. Det ska löna sig att vara miljövänlig!