Christian Pettersson

Christian Pettersson

Mer om Christian Pettersson

Christian Pettersson om politik

Motala ska vara en framgångsrik kommun med låg arbetslöshet, stark tillväxt med en vård och omsorg av högsta kvalitet. En skola där elever trivs och lärare ser positivt på sin arbetssituation.

De frågor jag kommer jobba hårdast med om jag blir invald i kommunfullmäktige är följande.

Rädda Vättern
 En av de frågor som berör mig allra mest är att värna om Vättern och naturen i vår kommun. Vättern är förutom källan till mångas dricksvatten även en oerhörd tillgång för kommunen och alla invånare. I och runt Vättern kan både lokalbor och den nyfikne turisten njuta av vårt, än så länge, rena vatten.

Det finns flera hot mot Vättern som vi måste stå emot. Några konkreta exempel är:

- Försvarets användning av Vättern som skjutfält måste upphöra.

- Planer för ett enormt dagbrott med lekdammar nära Vättern måste stoppas.

- Borrning efter gas i Östergötland och i Vättern ska inte tillåtas.

​Jag tänker vara en kraft för att rädda Vättern! Det är mitt löfte.

Turism
 Motala är som vi alla vet, och säkert är stolta över, en fantastisk vacker stad med allt vatten i vår närhet och en stadsplan med Göta Kanal och Motala Ström som förgyller utsikten för dels oss men självklart även för våra turister.

Vi har en ok turism i Motala. Men varför nöja oss med detta? Vi har under Vätternrundan många turister här, men boendemöjligheter för våra besökare är i behov av att utvecklas. Jag vill att Motala ska ha möjlighet till camping och boendemöjligheter i paritet med Vätterviksbadet i Vadstena.

Vi behöver även utveckla ekoturismen. Att miljöanpassa turismen i samverkan med näringsidkare på glesbygden kan vara ett sätt att utveckla detta.   Det finns många engagerade ungdomar som vill utveckla Motala. Genom att främja deras drivkraft och underlätta med ekonomiskt stöd kan vi dels skapa fler jobb och även öka turism.

Miljö
 Motala ska vara en Fairtrade kommun, och vi ska ha både mer ekologisk och vegetarisk mat i. Jag är själv inte vegetarian och tycker inte att det är fel att äta kött, men vi vet nog alla att naturen behöver vår hjälp och genom mer ekologiskt samt vegetariskt kan vi hjälpa till ännu mer.

Motala ska vara ett föredöme gällande miljön. En sak jag vill är att kollektivtrafik ska vara gratis för ungdomar under 20 år, samt för de äldre över 70 år. Vi ska underlätta för de som cyklar till jobbet. Satsning på nya cykelbanor ska prioriteras före nya gator för biltrafik.

HBTQ
 Motala rankas i botten av Sveriges alla kommuner när det gäller HBTQ frågor. Detta är inte ok. Vi måste inom politiken aktivt arbeta för att motverka diskriminering oavsett sexuell läggning. Vi behöver ha mer samarbete med RFSL och kommunens anställda bör gå utbildning i dessa frågor .

Personligt

Hejsan, Christian Pettersson här.

Jag är 30 år och född och uppvuxen i Motala. Genom mitt arbete som säljare på Stadium Outlet här i Motala träffar jag många människor vilket jag trivs väldigt bra med. Jag är glad, engagerad och ansvarstagande. Familj och vänner är viktiga för mig och jag umgås gärna på en hockeymatch med en kall öl i handen.

En ledig dag tar jag gärna en långpromenad eller en löprunda i naturen eller lagar en god middag med kompisar.

Jag trivs jättebra i Motala och känner stor glädje i att vara en del av denna vackra stad. En stad som jag vill vara med och utforma med mina gröna vänner i Miljöpartiet till en hållbar stad i många år framöver.

CV

- Ordförande Miljöpartiet de gröna i Motala