Elina Brodén

Kommunalråd och ordförande i miljönämnden i Borlänge

Elinas hjärtefrågor

Klimat.

Klimatfrågan är en av vår tids största utmaningar. De beslut vi tar nu är avgörande för planeten och kommande generationer. Vi vill öka takten, i Sverige och EU.

Migration och lika rätt.

Skola och utbildning.

Miljöpartiet vill att Sverige ska välja fortsatt väg framåt för skolan. Vi vill ha en jämlik skola och förskola där alla elever ges möjlighet att utvecklas och må bra. Skolsegregationen ska brytas.

Elina Brodén

Mer om Elina Brodén

Elina Brodén om politik

• Vem är du?

Jag heter Elina Brodén, är 33 år, småbarnsmamma, tjänstledig från arbete som samhällsplanerare på Trafikverket för att på heltid ägna mig åt politik. Sedan januari 2015 är jag kommunalråd och ordförande i miljönämnden i Borlänge kommun.

• Varför är du miljöpartist?

Det började i ett engagemang för dem som inte har det så bra. Sen utvecklades det till ett engagemang för vår miljö, och att om vi inte tar hand om vår planet så drabbas människor i fattiga länder hårdast, så allt hänger ihop. Miljöpartiets politik gynnar i första hand inte vår egen privatekonomi utan miljön, världens alla människor och kommande generationer - denna grund tycker jag är väldigt bra.

• Vilken är din viktigaste fråga i Borlänge?

Vi måste minska vår klimatpåverkan. Därför behöver vi ställa om transporterna och bygga staden så att det blir lättare att gå, cykla och åka buss. Ekologisk mat och giftfri miljö i synnerhet för barnen är andra viktiga frågor för mig. I Borlänge är de sociala frågorna också viktiga, vi måste minska barnfattigdomen och segregationen.

• Varför ska man rösta på Miljöpartiet?

För att vi tar klimatfrågan på allvar. Vi har sett värmeböljan och torkan i sommar, nu påverkas även vi av klimatförändringarna. Vi måste stoppa det innan det är för sent. Har vi ingen planet att bo på så spelar allt annat ingen roll.

Uppdrag

1. Kommunfullmäktige Borlänge