Emma Nilsson

Ordförande för Miljöpartiet de gröna i Ystad och styrelseledamot i Miljöpartiet de gröna i Skåne.

Emma Nilsson, 34 år, ordförande Miljöpartiet de gröna i Ystad.
Emmas hjärtefrågor

Klimat.

Klimatfrågan är en av vår tids största utmaningar. De beslut vi tar nu är avgörande för planeten och kommande generationer. Vi vill öka takten. Sverige ska bli världens första fossilfria välfärdsland.

Miljö.

Vi vill ha en hållbar värld, där alla kan leva goda liv. Vi vill skydda skogen, haven och den biologiska mångfalden. Vi vill satsa på ekologisk mat, förnybar energi, hållbara transporter och grön ekonomi.

Trafik.

Vi vill att du ska kunna resa, möta nya människor och uppleva andra kulturer - utan att bidra till klimatförändringar. Därför vill vi ställa om trafiken. Vi vill ha helt fossilfria resor och transporter av gods.

Jämställdhet.

Människors möjligheter att leva sina liv ska inte begränsas av kön eller könsidentitet. Miljöpartiet är ett feministiskt parti, vi nöjer oss först när samhället är jämställt.

Ekonomi och skatter.

Sverige ska bli världens första fossilfria välfärdsland. Vi vill ställa om till en ekonomi där vi byter, lagar och återanvänder istället för att slänga och köpa nytt. Vår princip är enkel: högre skatt på miljöförstöring, lägre skatt på det som är bra för miljön.

Emma Nilsson

Mer om Emma Nilsson

Emma Nilsson om politik

I Sverige lever vi som om vi hade 4,2 jordklot. Vi vet alla att detta inte är hållbart. Ändå går omställningen till ett samhälle där vi kan resa hållbart, äta hållbart och konsumera hållbart alldeles för långsamt. Det krävs politiska beslut för att göra det möjligt att leva hållbart i vardagen - det är därför jag är miljöpartist. Det är nu vi måste agera för att rädda den enda planet vi har. Det är nu vi ställer om till en grön och cirkulär ekonomi och värnar om jordens resurser. Jag vet att vi kan och jag vägrar sitta bredvid med armarna i kors när det finns så mycket vi behöver göra. Nu!