Etelka Huber

Ledamot i barn-och utbildningsnämnden, kommunikatör

Etelkas hjärtefrågor

Klimat.

Klimatfrågan är en av vår tids största utmaningar. De beslut vi tar nu är avgörande för planeten och kommande generationer. Miljöpartiet vill göra allt vi kan för att öka takten, i Sverige, inom EU och internationellt.

Kärnkraft.

Kärnkraftshaveriet i Fukushima 2011 är bara en av många påminnelser om hur osäker kärnkraften är som energikälla och vilka enorma miljö- och hälsoskador den kan ge upphov till.

Skola och utbildning.

Miljöpartiet vill att Sverige ska välja fortsatt väg framåt för skolan. Vi vill ha en jämlik skola och förskola där alla elever ges möjlighet att utvecklas och må bra. Skolsegregationen ska brytas.

Arbetstid.

”För människa och miljö- ge oss kortare arbetstid nu.”

Mer om Etelka Huber

Etelka Huber om politik

Debattartiklar

Climatechange and conflicts/  Blogghttp://etelkahuber.wordpress.com

Kortare arbetstid vinner vi alla på /SVDdebatt

Gmo- exprimentverkstad med människan som försökskanin / SVTdebatt

Att införa köttskatt är rätt väg att gå / Fria Tidningen

Feg politisk ledning tonar ner rasism i Forserum / Fria Tidningen

Kärnkraften är osäker och oekonomisk / Newsmill

Hög tid att ge kungahuset sparken / SVTdebatt

Vegetarisk norm nödvändig/ FriaTidningar

Det är den som äter kött som ska ifrågasättas / Newsmill

Personligt

Yrke/arbetsplats? Kommunikatör

Utbildning? Kulturvetarlinjen på Växjö Högskola (informationsteknik som inriktning), University of Wisconsin, Eau Claire, USA (stipendiat)

Tidigare verksamhet? bla.  språklärare eng/ty/sve i Nässjö Kommun och Miroi, marknadsförare på EMT AB i Stockholm och egen företagare

Uppdrag inom politik? Riksvalberedare, Regionordförande för Miljöpartiet de Gröna  i Jönköpingslän, regionstyrelsen, landstingets valberedning, kommunfullmäktige, kommunstyrelsen och barn-och utbildningsnämnden i Nässjö, kommunalråd

Tidigare: blev aktiv fritidspolitiker november 2009. Tidigare aktiv inom föräldrarråd i Bodafors skolor. Långt tidigare väldigt aktiv inom handboll (Sävsjö Handbollstjejer), rugby (Riddarsporren Rugbyklubb, Stockholm), badminton (FK Framåt Bodafors)

Övrigt: Familjen består av Jörg, Kitty 17 år och Elliot 19 år. Fiskar gärna. Vi har en ständig pågående tävling inom familjen. Naturligtvis handlar det om den som tar största gäddan i Storesjön Bodafors.  Jag fick min 8,3 kg, 112 cm drygt 10 år sedan. Det rekordet står sig fortfarande till förtret för resten av familjen. GEO-caching tycker jag också är roligt. Då letas skatter ute i naturen. GPS-koordinaterna hämtas från nätet, där man ser var skatter placerats.  Ett mysigt sätt att komma ut bland stubbar och grenar. Hittar på så sätt även nya smultronställen som man kanske inte kommit till annars.

Nu måste jag erkänna att så jättemycket tid för mina intressen finns dessvärre inte längre. Politiken tar nästan all fritid. Det går åt mycket tid att läsa handlingar, att skriva, att jobba i föreningen såväl lokalt, regionalt som på riksnivå (invald som riksvalberedare). Tycker att politiken är viktig och intressant. Dessutom består det politiska arbetet av så många olika komponenter. Att skriva, lära sig nya saker om olika ämnen, debattera, nätverka osv. ger en härlig "dejavu" - att återigen vara tillbaka på universitetet. Denna gång är jag del i den gröna rörelsen som skapar nutida-och framtida politik. Ansvarsfullt och viktigt uppdrag!

CV

Utbildning                                                År                                 Poäng

Kulturkommunikativ baskurs                              1982-83                              1-40p

Högskolan Växjö