Evelina Johansson

Politisk sekreterare åt Europaparlamentariker Bodil Valero (f.d. Ceballos)

Evelinas hjärtefrågor

Demokrati och politik.

Demokrati ska inte tas för given. Vi måste varje dag skydda och stärka den. Det samma gäller öppenheten i Sverige och Europa.

Jämställdhet.

Människors möjligheter att leva sina liv ska inte begränsas av kön eller könsidentitet. Miljöpartiet är ett feministiskt parti, vi nöjer oss först när samhället är jämställt.

Klimat.

Klimatfrågan är en av vår tids största utmaningar. De beslut vi tar nu är avgörande för planeten och kommande generationer. Vi vill öka takten, i Sverige och EU.

Evelina Johansson

Mer om Evelina Johansson

Evelina Johansson om politik

Jag är en 26-årig västgöte som numera bor i Gävle och jobbar som politisk sekreterare för MP. Mitt politiska engagemang och samhällsintresse startade tidigt och ledde mig till statsvetarstudier i Uppsala och Sheffield, till praktik på FN-representationen i New York, till engagemang för bland annat röda korset, och framförallt ledde det mig till Miljöpartiet.

Jag är en grön feminist och antirasist som tycker att demokrati och delaktighet är bland det finaste som finns. Jämställdheten måste öka, demokratin måste utvecklas, politiken måste bli varmare och vi måste lösa klimatkrisen så att vi kan se våra barn och barnbarn i ögonen.