Mer om Göran Hådén

Göran Hådén om politik

Jag har varit aktiv i Miljöpartiet och den gröna rörelsen sedan 2001, bland annat som biträdande kommunalråd i Härnösand, sammankallande i Miljöpartiets riksvalberedning, styrelseordförande i Klimataktion och talesperson för En köpfri dag. Som partistyrelseledamot har jag nu fokus på Miljöpartiets rikspolitik.

Allt hänger ihop och vi behöver en utvecklad politik för alla områden, men om vi inte klarar miljön kan vi till slut inte klara något annat. Därför måste miljön prioriteras högst. Det går inte att kompromissa med naturens villkor.

Vi gröna har den unika rollen att vara en röst även för de som själva inte kan göra sina röster hörda. Därför jobbar vi hårt för att bredda solidariteten i tid, rum och art – för kommande generationer, för djuren och för alla människor som har det svårt i världen.

Med hjälp av miljöpsykologisk kunskap kan vi påverka mer och med lyckoforskning kan vi kombinera den gröna omställningen med ett stort fokus på hur fler kan må bra även i dagens omvälvande tider.

Evig tillväxt på en begränsad planet är inte möjligt. Därför räcker inte ny teknik för att klara miljömålen – det krävs även en konkret handlingsplan mot överkonsumtion med åtgärder som kortare arbetstid mot rekyleffekten. Rik är inte den som har mycket, utan den som saknar lite.