Mer om Maalin Wikström

Maalin Wikström om politik

​Jag vill jobba med följande frågor:

1. Många barn far illa när de inte får tid med vuxna. Men barn och unga får ändå inte den vård de behöver av samhället. Personalen går på knäna och många slutar för att de inte orkar. Jag vill att varje barn ska bli sett i skolan, att föräldrar ska få tid med sina barn och att barn- och ungdomspsykiatrin ska ges resurser att ta hand om alla barn som behöver stöd.
  2. En smaklös uppvärmd sörja serverad ur svarta plastlådor. Så ser alltför ofta vardagen ut för människor som lever längre tider på sjukhus och äldreboenden. Det är inte värdigt. Jag vill kämpa för att gamla och sjuka ska serveras riktigt god mat tillagad av äkta råvaror. Det gör folk friskare.
  3. Varför får man mer betalt för att ta hand om pengar än för att ta hand om människor? Vi kan inte förvänta oss att personalen ska jobba enbart av passion inom vården och omsorgen. Jag vill jobba för ett rejält lyft för anställningsvillkoren inom stat och kommun. Vi ska ha de bästa cheferna, den bästa personalvården och en högre bemanning.

Personligt

Jag är 36 år, har två barn och jobbar till vardags med funktionshindrade.

I årets val kandiderar jag till landstinget och riksdagen.