Maria Ferm

Gruppledare i riksdagen och talesperson i migration och etablering.

Maria Ferm kämpar för att göra Sverige till ett mer öppet och humant land.
Marias hjärtefrågor

Miljö.

Vi vill ha en hållbar värld, där alla kan leva goda liv. Vi vill skydda skogen, haven och den biologiska mångfalden. Vi vill satsa på ekologisk mat, förnybar energi, hållbara transporter och grön ekonomi.

Migration.

Vi står upp för en öppen och human flyktingpolitik – och för fred, rättvisa och klimat i världen. Det handlar om medmänsklighet, nu.

Bistånd och global rättvisa.

Sveriges bistånd ska vara hållbart och skapa förutsättningar för fattiga människor att leva bättre liv. Vi ska gå före för att möta klimatutmaningen, utrota fattigdom och driva på för fred och stabilitet i världen.

”Sverige måste respektera mänskliga rättigheter och människors rätt till en fristad. Miljöpartiet arbetar för en värld där alla människor har en möjlighet att flytta, men ingen tvingas fly.”

Maria Ferm

Aktuella frågor för Maria Ferm

Mer om Maria Ferm

Maria Ferm om politik

Jag blev medlem i Miljöpartiet de gröna för att jag brinner för att skapa en öppnare värld, ett Sverige som tar sitt ansvar mot människor på flykt och en politik där vi tänker längre än till nästa kvartalsrapport.

Efter flera års engagemang kan jag se att det går att göra skillnad. Oavsett om vi befinner oss vid förhandlingsbordet för att göra världen grönare eller drar igång manifestationer för att protestera mot främlingsfientlighet så har vi miljöpartister en ovärderligt viktig roll.

Som språkrör för Grön Ungdom 2008-2011 tog jag aktiv roll i den svenska politiska debatten. Som riksdagsledamot, och talesperson för IT-, migrations- och rättspolitik, tar jag debatten mot sverigedemokrater i talarstolen ena stunden och förhandlar en mer human migrationspolitik med moderater den andra. Som partistyrelseledamot vill jag bidra till partiets utveckling som Sveriges mest öppna parti. Mitt engagemang bottnar i att skapa en bättre värld för alla människor – både här och nu och runt om i världen och för framtida generationer.