Maria Gardfjell

Kommunalråd i Uppsala. 1:e vice ordförande i kommunstyrelsen. Ledamot i kommunfullmäktige. Ordförande i miljövårdsrådet samt i Uppsala Vatten och Avfall AB.

Maria Gardfjell
Marias hjärtefrågor

Miljö.

Vi vill ha en hållbar värld, där alla kan leva goda liv. Vi vill skydda skogen, haven och den biologiska mångfalden. Vi vill satsa på ekologisk mat, förnybar energi, hållbara transporter och grön ekonomi.

Tåg och kollektivtrafik.

Skog och biologisk mångfald.

Vi människor är beroende av ekosystemen som ger oss luft, vatten, energi och mat. Därför måste skogen, jorden och vattnet brukas på ett sätt som är långsiktigt hållbart. Vi vill bevara våra djur- och växtarter och skydda skogarna.

Klimat.

Klimatfrågan är en av vår tids största utmaningar. De beslut vi tar nu är avgörande för planeten och kommande generationer. Vi vill öka takten för att Sverige ska bli ett fossilfritt välfärdsland.

Mer om Maria Gardfjell

Personligt

Ordförande för Miljöpartiet i Uppsala län. Kommunalråd i Uppsala kommun sedan 2010. Utbildad biolog och har bland annat varit projektledare för Naturskyddsföreningens Handla Miljövänligt-kampanj och miljömärket Bra Miljöval, varit informationschef på KRAV, miljöinformationsansvarig på Konsumentverket, projektledare för Änglamark på Coop Sverige, soloföretagare samt pressekreterare på Miljöpartiets riksdagskansli för bland andra språkrören Maria Wetterstrand och Peter Eriksson.