Mer om Mia Persson

Mia Persson om politik

Alla människor har åsikter och visioner som ligger dem varmt om hjärtat. Att engagera sig politiskt ger möjlighet att vara med och påverka visioner och beslut inom kommunen.

NU har vi möjligheten att påverka framtiden tillsammans, främst för våra barn och unga, de som är vår gemensamma framtid. Låt oss ge dem de bästa av förutsättningar genom att förvalta vår miljö på bästa sätt.

Kommer jag in i kommunfullmäktige vill jag jobba för att:

Varje individs möjlighet till att mötas utifrån sina förutsättningar oavsett om det är inom skolan eller på arbetsmarknaden. Varje individ har inneboende resurser som de bör ges möjligheter att använda. Jag kommer att arbeta för tidiga insatser i skolan för varje individ. För mig är det en självklarhet att varje barn får den stöttning de behöver för att utvecklas så långt som möjligt och utmanas mot deras individuella mål genom hela sin utbildning.Mindre barngrupper i förskolan samt mer resurser till elevhälsan för att de ska ges möjlighet att stötta barn/unga när de är i behov av detta.

Därför gick jag med i Miljöpartiet:

Vi har bara en jord och den behöver vi värna om. Det vi gör idag påverkar våra barns framtida miljö- det gör oss skyldiga att göra vårt absolut bästa för att lämna över en jord i så gott skick som bara är möjligt.

Personligt

Jag älskar naturen i Blekinge, att ta en runda med hunden eller hästen sätter guldkant på tillvaron för mig. Låt oss ta hand om vår natur och miljö så framtida generationer kan njuta av samma underbara natur som vi gör idag. Som specialpedagog möter jag ständigt barn med olika förutsättningar både i grundskola och grundsärskola. Alla är unika och min vision är att de utifrån detta ska ges möjligheter att möta sin framtid utifrån de resurser varje individ innehar. Olika, lika, spelar ingen roll vårt samhälle bör byggas på individuella styrkor - ALLA behövs och ska känna att de behövs och spelar roll.

"NU-påverkar vi våra barns framtid - jag vågar inte vänta - vågar du?

Jag anser att NU är rätt tid att agera för att skapa vår gemensamma framtid!"