Mer om Mia Winroth

Mia Winroth om politik

Politiska prioriteringar:

Det är två frågor som jag i det kommunala politiska arbetet vill ägna mer tid åt:

1. ÄldreomsorgenJag anser att vi måsta få fler händer inom äldreomsorgen. Just därför menar jag att vi bör satsa extra på äldreomsorgen. Det är därigenom som vi kan ge våra äldre den omtanke och omsorg som de förtjänar. Äldreomsorgen ska vara en trygg miljö för våra mödrar och fäder. De ska ha friheten att kunna göra det de själva vill och orkar. Bara en så liten sak som möjligheten till en promenad eller bara en stund utomhus kan ge ökad livskvalitet.

2. Lika rättigheter och möjligheter
Jag anser att vi måste kämpa för att skapa reella möjligheter för allt fler så att vårt samhälle blir jämställt och jämlikt. Det är ett samhällsproblem att kvinnorna fortfarande lönediskrimineras och har mindre makt i samhället. Det är ett samhällsproblem att utrikesfödda diskimineras och utsätts för rasism. Det är tyvärr fler grupper som utsätts för sämrebehandling.

Personligt

Jag heter Mia Winroth, är 47 år.
Jag bor i ett eget hus i Holmsund. Jag är en glad och positiv tjej som alltid ser möjligheterna och vill se en bättre värld, en värld där vi bryr oss om klimatet, om kommande generationer, om våra äldre och där vi skapar ett jämlikt och solidariskt samhälle.

Till vardags arbetar jag som personal- och budgetansvarig på Change Lingerie.
 På fritiden föder jag upp hundar av rasen Whippet som jag också tävlar med i Norden/Europa, löpträning, cykling är ett måste i min vardag. Jag har alltid idrottat sedan jag var liten, fotboll, tennis och hästsport.

Jag är vegetarian och brinner även för djurens rättigher, sociala frågor och att leva klimatsmart. Vi måste stärka rättigheterna och möjligheterna för de som har det svårare i samhället. Mitt måtto i livet är att man behandlar andra så som man vill bli behandlad själv.