Mer om Stefan Edlund

Personligt

Stefan är vår ålderman i Varberg och har suttit i kommunfullmäktige sedan 2006. Det betyder också att han har gjort tre mandatperioder och enligt rotationsprincipen som Miljöpartiet har nu kommer att kliva tillbaka ett steg från kommunfullmäktige.

Stefan är Varbergare i hjärtat och här är han uppväxt, även om han föddes i Borås. Han har gjort ett par avstickare från stan till både Stockholm, Göteborg och Frillesås i sin ungdom men nuförtiden är han ofta ute på Norra Näs där han har nära till naturen.

Vår vackra natur är en av de saker som driver Stefan i hans politiska arbete och en hjärtefråga är ekologi i balans. En komplicerad fråga rent politiskt, men så har Stefan en fäbless för frågor som borde vara enkla men som visar sig vara svåra. Hans andra hjärtefråga är att alla människor får bra möjligheter utifrån sina egna förutsättningar. Stefan har gjort ett gediget jobb i frågan på både lokal och regional nivå, inte minst när det kommer till personer med neuropsykiatriska funktionsvariationer - NPF.

Nuvarande mandatperiod (2014-2018) är Stefan politiskt aktiv på heltid men i hans yrkesliv är han både utbildad lärare och elektriker. Hans politiska engagemang började redan på 90-talet när han insåg att det fanns ett parti att engagera sig i som aktivt drev de frågor och värden som är viktiga för honom.

Stefan är ledamot i kommunstyrelsen sedan 2010 och kommunstyrelsens arbetsutskott sedan 2014. Han är också ordförande för det kommunala bolaget Varberg Event AB sedan 2014. Utöver de kommunala uppdragen innehar Stefan också ett flertal regionala, bland annat som ledamot i regionfullmäktige och som ordförande för Varbergsnämnden.

Uppdrag