Mer om Zacharias Tjäder

Zacharias Tjäder om politik

Vi behöver ta det lugnare och stressa mindre i dagens tuffa klimat. Trots ett överflöd av resurser i ett rikt land upplever sig många må sämre. Samtidigt har vi linjär ekonomisk och materiell tillväxt. Så vad gör vi fel? Är det vår samhällsmodell som vi måste förändra? Ochi så fall hur? Har vi tappat kontakten till vår natur?

Självklart finns det mycket som fungerar bra i vårt Sverige idag och som är värt att förvalta. En världsledande väldfärdsmodell, spjutspetsvård, systembolaget och tjänster som spotify och skype.

Samtidigt är det oerhört viktigt att vi vet vart vi ska. Vill vi att teknologiska framgångar som solcellen ska göra att vi kan spara lite extra pengar som vi sedan kan använda till att konsumera lite mera? Och vips så har vi förlorat den miljövinst vi åstadkommit.

I mitt politiska engagemang strävar jag efter svaren till både de stora och små frågorna. Jag vill att vi tar hand om varandra och fördelar våra resurser och välstånd solidariskt. För naturen, barnen, djuren, insekterna och jorden. För allt liv som vårt liv är beroende av.

Personligt

Från Västerbottens alla delar och har nu landat i Umeå.

Lägger helst min tid på olika fysiska aktiviteter/ sporter för säsongen.

CV