Mer om Zacharias Tjäder

Zacharias Tjäder om politik

Vi behöver ta det lugnare och stressa mindre i dagens tuffa klimat. Trots ett överflöd av resurser i ett rikt land upplever sig många må sämre. Exponentiell tillväxt är målet verkar det som. Gruvorna sjunker djupare och plasten tar över. Fisken sinar och hela arter dör dagligen.

Så vad gör vi fel? Är det vår samhällsmodell som vi måste förändra? Och i så fall hur? Har vi tappat vårt förhållande till naturen som vi lever av?

Många länder ser upp till Sverige. En världsledande väldfärdsmodell, spjutspetsvård, tjänster som spotify och swish, men kanske främst alla maskiner som borde befria oss från en del arbete.

Så vart ska vi?

Ska teknologiska framgångar som solcellen spara oss lite extra pengar som vi sedan kan använda till att konsumera lite mera? Vips, så har vi förlorat den miljövinst vi åstadkommit. Ska vi behöva forska i vartenda livsmedel som vi köper i affären för att veta att den är säker för hälsan? Ska Greta Thunberg behöva skolstrejka utanför vår riksdag för att hon känner det meningslöst att studera inför en framtid som ändå är förlorad?

I mitt politiska engagemang strävar jag efter svaren till både de stora och små frågorna. Jag vill att vi tar hand om varandra och lämnar en planet som våra barnbarn också kan leva av. För allt liv som vårt liv är beroende av.

Personligt

Från Västerbottens alla delar och har nu landat i Umeå.

Lägger helst min tid på olika fysiska aktiviteter/ sporter för säsongen och musik.

CV