Miljöpartiet Örebro söker en valsamordnare!

Valdagen närmar sig och nu söker vi dig som vill hjälpa oss att genomföra en framgångsrik valrörelse, och skapa förutsättningar för att vi ska kunna leda kommunen och göra Örebro grönare!

Miljöpartiet i Örebro driver en aktiv och konstruktiv oppositionspolitik med målet att lämna gröna avtryck. Det innebär att vi värdesätter samverkan med övriga partier, samtidigt som vi vill vara den tydliga gröna kraft som behövs i politiken. I valrörelsen ska vi sätta den politiska agendan så att fokus hamnar på de gröna frågorna och hur vi vill utveckla kommunen.

Om tjänsten som valsamordnare

Du arbetar på uppdrag av föreningens styrelse med att planera och leda partiets valrörelse. Du ansvarar för att formulera valplanen, utifrån strategiska beslut fattade av föreningens styrelse. I det löpande arbetet kommer du att ha direkt dialog med en särskild valgrupp, och du kommer att arbeta nära övriga anställda på rådhuskansliet.

I uppdraget ingår att:

• ansvara för valrörelsen i sin helhet och ansvara för framtagandet av en valplan
  • under valrörelsen vara “spindeln i nätet” och koordinera vårt arbete och våra resurser
  • skapa förutsättningar för ideellt engagemang i valrörelsen
  • rekrytera och engagera medlemmar i valrörelsen
  • arbeta med extern kommunikation

Du som söker tjänsten ska:

• ha tidigare erfarenhet av planering och projektledning
  • kunna engagera och mobilisera ideellt aktiva
  • ska vara lyhörd och bidra till en god lagkänsla, men också kunna arbeta självständigt, kreativt och strukturerat, ta egna initiativ och driva processer framåt
  • ha erfarenhet av att planera och genomföra kampanjer och/eller större projekt
  • ha stor förmåga att ha många bollar i luften samtidigt
  • ha erfarenhet av att kommunicera i sociala medier i arbetet

Det är meriterande om du som söker tjänsten:

• har erfarenhet av ideella/politiskt styrda organisationer
  • har arbetat i en valrörelse tidigare
  • har tidigare erfarenhet att jobba med politiska budskap
  • har en god kunskap om Miljöpartiets politik

Du delar givetvis Miljöpartiets värderingar och vi förutsätter att du är medlem under tiden du är anställd. Vi tror dessutom att glädje är den viktigaste förutsättningen för att kunna göra ett bra jobb, så humor och ett positivt förhållningssätt är värdefulla egenskaper för vår grupp! Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. Vi vill ha mångfald på vår arbetsplats och ser gärna sökande med olika bakgrund, kön och ålder.

Om tjänsten

Anställningsform: Tidsbegränsad anställning från september 2017 till oktober 2018. Tillträde den 1 september 2017 eller enligt överenskommelse. Tjänsten kommer att omfatta 90 procent med oreglerad arbetstid. Större delen av arbetstiden ligger på dagtid, men närmare valet kommer en del arbetstid förekomma på kvällar och helger.

Örebro kommun är arbetsgivare, och arbetsplatsen är vårt kommunalrådskansli på rådhuset i centrala Örebro. Där arbetar två kommunalråd och en partiföreträdare, samt en kanslichef och en politisk sekreterare. Stor del av valrörelsen kommer utgå från partiföreningens lokaler på Vasatorget där arbetar en regionsekreterare samt valsamordnare för Miljöpartiet i region Örebro län.

Den formella titeln är politisk sekreterare. Enligt kommunallagen har du rätt till tjänstledighet från ditt nuvarande jobb under anställningstiden.

Kontakt

Sista ansökningsdag är söndag den 4 juni. Maila din ansökan med personligt brev och CV till: Anneli Weiner, kanslichef, på [email protected].Har du frågor om tjänsten kontakta gärna kommunalråd Niclas Persson ([email protected], 076-5516845) eller ordförande Lea Strandberg ([email protected], 070-1469444).