MP Örebro kommun söker politisk sekreterare med fokus på kommunikation

Vi söker dig som vill jobba relationsskapande med politisk dialog och kommunikation. Vi rekryterar nu en politisk sekreterare som har huvudansvaret för att utveckla och driva Miljöpartiets kommunikationsarbete. Sista ansökningsdag är fredag 30 december.

Miljöpartiet i Örebro driver en aktiv och konstruktiv oppositionspolitik. Det innebär både att söka samverkan med övriga partier, men också att vara den tydliga gröna kraft som behövs i politiken. Vi arbetar för att vara med och sätta den politiska agendan. Ditt arbete gör det möjligt för oss att nå ut med vår gröna politik på ett framgångsrikt sätt. Stort fokus i vårt arbete ligger på att effektivt nå ut till fler målgrupper och med hjälp av nya kommunikationskanaler. Vi tror på samtal och samverkan.

Du kommer att arbeta med att utveckla vår kommunikation för att bygga relationer, sprida information och skapa dialog. Du kommer att ha en viktig roll i att stötta och utveckla Miljöpartiet lokalt i kommunikationsfrågor. Du kommer också att arbeta med att ta fram underlag till tal, debatter, pressmeddelande, motioner och debattartiklar. Som politisk sekreterare bistår du även Miljöpartiets kommunalråd, fullmäktigegrupp och förtroendevalda i det dagliga politiska arbetet och är en kontaktyta mot medlemmarna. I tjänsten ingår även ärendeberedning, kontakter med kommunens tjänstemän, och andra vanligt förekommande administrativa uppgifter.

Du som söker tjänsten ska:

• vara lyhörd och bidra till en god lagkänsla, men också kunna arbeta självständigt, kreativ och strukturerat, ta egna initiativ och driva processer framåt.
  • vara en god skribent med stor förmåga att sammanfatta och kommunicera komplexa frågor på ett enkelt och kortfattat sätt.
  • ha erfarenhet av att planera och genomföra kampanjer och/eller större kommunikationsprojekt.
  • ha stor erfarenhet av att kommunicera i sociala medier och goda kunskaper i digital foto och filmproduktion.

Det är meriterande om du som söker tjänsten:

• har erfarenhet av ideella/politiskt styrda organisationer.
  • har erfarenhet att arbeta med presskontakter.

Du delar givetvis Miljöpartiets värderingar och vi förutsätter att du är medlem under tiden du är anställd. Vi tror dessutom att glädje är den viktigaste förutsättningen för att kunna göra ett bra jobb, så humor och ett positivt förhållningssätt är värdefulla egenskaper för vår grupp. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. Vi vill ha mångfald på vår arbetsplats och ser gärna sökande med olika bakgrund, kön och ålder.

Om tjänsten
Anställningsform: 3 månaders provanställning och sedan tidsbestämd anställning t o m slutet av mandatperioden, 31 december 2018. Tillträde den 1 februari 2017 eller enligt överenskommelse. Tjänsten kommer att omfatta 90 procent med oreglerad arbetstid. Större delen av arbetstiden ligger på dagtid, men viss arbetstid förekommer på kvällar och helger. Örebro kommun är arbetsgivare, och arbetsplatsen är främst vårt kansli på rådhuset i centrala Örebro. Där arbetar två kommunalråd och en partiföreträdare, samt en kanslichef.

Enligt kommunallagen har du rätt till tjänstledighet från ditt nuvarande jobb under tiden du är anställd som politisk sekreterare.

Sista ansökningsdag är fredag 30 december.

Maila din ansökan med personligt brev och CV till: Katarina Bååth, kanslichef, på [email protected]

Har du frågor om tjänsten kontakta gärna vårt kommunalråd Niclas Persson ([email protected], 076-5516845) eller ordförande Lea Strandberg ([email protected], 070-1469444).