Kommunala bolag

Örebro kommun äger idag helt eller delvis ett stort antal bolag. Miljöpartiet anser att det behövs en plan för utveckling och förvaltning av dessa bolag, helägda såväl som delägda. Det är viktigt att de kommunala bolagen inte försvårar för det lokala företagandet eller ger medborgarna sämre möjligheter till insyn. Samtidigt är dessa bolag viktiga verktyg för bland annat en social bostadspolitik och kan möjliggöra satsningar på t.ex. förnybar energi och hållbart byggande.
Miljöpartiet anser att de bolag som kommunen äger helt eller delvis ska ha ett tydligt uppdrag att ge service och bidra till en ökad välfärd för alla medborgare i kommunen. Kommunens ägande i Örebro flygplats ska därför avvecklas då vi menar att näringslivet själva ska bära kostnaderna för sina transportlösningar, i synnerhet när verksamheten har en omfattande klimatpåverkan. Större delen av kommunens fastigheter ägs av våra kommunala bolag, t.ex. bostäder, skolor, äldreboenden och idrottsanläggningar. Det skapar stora möjligheter för kommunen som ägare, då vi vill vara en viktig aktör i arbetet med att få ner energiförbrukningen, minska klimatutsläppen och driva på för ett hållbart byggande i hela
kommunen. Våra bolag ska spela en viktig roll när vi planerar staden, i allt från integration och klimatanpassning till hur fler gröna ytor kan utvecklas. Nedan följer Miljöpartiets förslag på direktiv till bolagen, utöver de direktiv som finns.

Direktiv till samtliga bolag

Bolagen ska verka för ökad öppenhet och transparens. Att en kommunal verksamhet bedrivs i bolagsform får inte innebära försämrad insyn för medborgarna. Kommunen ska ta fram en bolagspolicy som tydliggör hur kommunen ska hantera de bolag som samägs med privata aktörer.

Samtliga bolag ska upprätta miljö/hållbarhetsplaner för verksamheten som visar hur bolaget tar ansvar för en hållbar utveckling samt redovisa sitt miljö-, jämställdhets- och mångfaldsarbete i årsredovisningarna. Moderbolaget Örebro Rådhus AB ska aktivt följa upp miljö- och hållbarhetsfrågorna ur ett strategiskt perspektiv i ägardialogen med samtliga
bolag.

De kommunala fastighetsbolagen ska alltid uppföra byggnader certifierade enligt Miljöbyggnad Guld där det är tekniskt möjligt. Det är ett viktigt steg för att garantera att det som kommunen bygger kan finansieras med så kallade gröna obligationer. De kommunala bolagens utbyggnad av solenergi ska öka kraftigt under 2020 och rådgivningen till privatpersoner ska öka. I alla upphandlingar ska livscykelanalyser av miljö- och klimatpåverkan användas som utvärderingsverktyg.

Bolagen ska i betydande omfattning bygga i klimatsmarta material som trä. Fastighetsnära energiproduktion som sol och vind ska öka och ett aktivt arbete ska bedrivas för att främja ekosystemtjänster i staden genom bland annat gröna tak och ytor. Nya byggnader ska vara noll- eller plusenergihus där det är tekniskt möjligt. Värdet av ekosystemtjänster ska beräknas i alla relevanta byggprojekt, och kompensationsåtgärder ska genomföras. Sociala krav ska alltid ställas vid upphandlingar där det är relevant och möjligt. Ur integrationsperspektiv är det också viktigt att kommunens bolag anställer fler människor med annan etnisk bakgrund än svensk. Alla bolag ska ha en jämställd representation i sina bolagsstyrelser.

Samtliga fastighetsbolag ska genomföra genusanalys av planerade investeringar för att säkerställa en jämställd samhällsplanering.

Nyheter på Kommunala bolag