En klimathundring för att kunna köra bil i framtiden

Bilarna står för en stor del av klimatutsläppen och oljan kommer att bli ännu dyrare i framtiden. Vi behöver därför redan nu satsa på bränslesnålare bilar, mer klimatsmarta drivmedel och mycket mer kollektivtrafik.

Vi vill investera i klimatsmarta transporter och satsa på miljövänliga bränslen.

Miljöpartiet vill

• minska bilismen och fördubbla kollektivtrafiken,
  • höja bensinskatten med en ”klimathundring”, och
  • ge bonus till moderna energisnåla bilar och ta ut en avgift på smutsiga energislösande bilar.

”Sverige ska tillverka mer bilbränslen på landsbygden, istället för att importera olja från skurkstater.”

Miljöpartiet vill stoppa klimatförändringarna och utveckla Sverige bort från oljeberoendet. Priset på oljan stiger eftersom fler kör bil samtidigt som oljan blir allt dyrare att utvinna. Dessutom har Sverige bland Europas mest bränsletörstiga bilar. Om vi ska kunna ta oss fram på landsbygden i framtiden måste vi sluta slösa med bensin, bygga ut tåg- och kollektivtrafiken, flytta godstrafiken från långtradare till tåg och sjöfart, och göra de bränslesnåla bilarna billigare.

Miljöpartiet finansierar en del av våra förslag på satsningar, investeringar och skattesänkningar med höjda miljöskatter, exempelvis en höjning av bensinskatten med en ”klimathundring” (100 kr/månad för en genomsnittsbilist).

Prata Bilar och bensinskatt

Miljöpartiet nära dig

Vi finns i hela landet. För att läsa om vår lokala politik kan du välja kommun här.