Sverige behöver en grön regering

Blockpolitiken i Sveriges riksdag har präglats av kompromisser framförhandlade i stängda rum. Miljöpartiet är kritiskt till blockpolitiken. I riksdagsvalet 2014 utmanade vi alliansregeringen med en grön politik för miljön, skolan och jobben.

Inte blått eller rött - men grönt!

Miljöpartiet vill

• att Sveriges regering ska driva en politik som möter Sveriges miljömål och tar klimatansvar, som vänder utvecklingen i skolan så alla barn får en ärlig chans, och som bryter den höga arbetslösheten.

250 000 samtal

Att medlemstalen rasat i partierna beror inte på ointresse för samhällsfrågor. Snarare handlar det om en kris för partipolitiken som inte lyckas ge utrymme för det engagemang som människor bär på. Därför samarbetar Miljöpartiet med dem som står utanför politiken. 250 000 människor i Sverige har varit med och tagit fram de politiska program som Miljöpartiet gick till val på 2014.

Samarbete istället för blockpolitik

Runt om i landet sitter Miljöpartiet i majoritet i 129 kommuner och nästan i alla landsting. En del av dessa samarbeten är med Socialdemokraterna, en del med allianspartierna och en del med en annan blandning av partier.

En slutsats av valrörelsen 2010 var att det rödgröna samarbetet bidrog till att stärka den negativa blockpolitiken. 2014 bedrev vi valrörelse och gick till val på ett tydligt grönt manifest. Vid regeringsförhandlingar är det politiken som är avgörande. Men, Miljöpartiet kommer aldrig att samarbeta med Sverigedemokraterna och aldrig bli ett femte alliansparti.

Prata Blockpolitik

Miljöpartiet nära dig

Vi finns i hela landet. För att läsa om vår lokala politik kan du välja kommun här.