Nakenprotest från Miljöpartiet i Ronneby

En anmärkningsvärt stor del av statyerna på publika platser i Ronneby består av nakna, poserande kvinnor. Få verkar se detta, för det är sällan någon pratar om det. Det står en naken tonårsflicka i brons utanför en av våra högstadieskolor, och Kockumsmonument består av en naken kvinna och en arbetande påklädd man. Varför är det så? Låt oss fortsätta.

Torget utsmyckas av en naken ung flicka (Snöklockan) och i Stadshusdammen återfinns en dito (Huldran). Innanför dörrarna till Stadshuset står en naken vandrande kvinna, och även i det innersta av det demokratiska Ronneby, i Fullmäktigesalen, står det vad? Jo, en naken, ung kvinna. Skulle man ta sig utanför centrum ser du en naken flicka på huk utanför Brunnshallarna (Grodan) och utanför Folkhögskolan i Bräkne-Hoby står – just det, en naken kvinna. Bräkne Hoby ståtar också med den nakna ”Lilla Flora” och den nakna kvinnan i ”Vågens tjusning” nära bibliotek och vårdcentral.

Få verkar se eller reagera mot detta. Kan det vara för att de nakna kvinnorna har blivit en så naturlig del i vår närmiljö att vi tar denna ordning för given? Hårt arbetande man, naken kvinna. Så självklart att vi inte ens registrerar det? Eller vad beror det på? För detta är väl knappast bilden av ett jämställt samhälle, och det kan väl knappast vara den bild av samhället vi vill ge våra barn och unga att växa upp med? Det känns inte heller som att denna offentliga konst speglar en kommun som vill något, som är en framåtriktad och en innovativ, ”modern” kurort.

Det är dags att få upp ögonen inte bara för statyerna, utan också för vårt ojämställda samhälle.

I Ronneby ligger vi idag sämst till i Blekinge när det kommer till föräldralediga pappor. I Ronneby har vi också sämst fördelning mellan kvinnor och män på valsedlarna och löneskillnaderna mellan könen är fortsatt oförklarligt stora. Kan något förklara detta?

Miljöpartiet är ett parti för jämställdhet och för oss är det viktigt att alla har samma förutsättningar och behandlas lika. Då måste vi förändra både synliga och osynliga strukturer. Miljöpartiet kommer att jobba för ett jämställt Ronneby, där vi verkar för lika lön för lika arbete, lika representation i politiska församlingar och framförallt att våra barn ska växa upp med sunda jämställda värderingar.

Vad gäller statyerna så är de alla vackra konstverk av sin tid, och för oss i Miljöpartiet är det också viktigt att bevara vårt konst- och kulturarv. Men de nakna kvinnorna hade nog gärna haft sällskap av några nakna män. Alternativt kunde de alla samlas i en “Edens Lustgård” i Brunnsparken, med en jämn fördelning av nakna män och kvinnor, så att vi kan förnya och bredda vår offentliga konst. Fram för fler vågsurfande pingviner, fler lekande hundvalpar. Fram för fler perspektiv på tillvaron än massa nakna flickor och kvinnor och en arbetande påklädd man!

Miljöpartiet Ronneby, via ordförande Lova Necksten