Det fjärde alternativet

Lyssna

Det fjärde alternativet

Alliansens har inför sista valveckan redovisat tre alternativa valmöjligheter för invånarna i Sigtuna kommun. Miljöpartiet i Sigtuna konstaterar att Alliansen inte bara vill spara generellt utan även spara på demokratin. Inför ett demokratiskt val där vi alla kan välja partier och personer som passar just oss och våra åsikter så väljer Alliansen att begränsa till tre alternativ. Miljöpartiet lovar som sista vallöfte ett fjärde alternativ.

Miljöpartiets främsta frågor passar dåligt in i den etablerade vänster-höger-skalan som i växande grad förlamar vår demokrati. Därför har miljöpartiet inte valt sida och har i olika allianser drivit igenom sin gröna politik med klimat och miljöfrågor i fokus. Det finns inte tre alternativ. Det finns ingen begränsning i hur man ska rösta i en demokrati. Alla som röstar ska följa sin övertygelse – som hjärtat får råda.

Ett fjärde alternativ handlar om en framtid där vi kan se våra barn strutta runt på sommarstränder och veta att de kommer växa upp i en trygg värld. Om att ta ansvar för den lilla blå planetens framtid. Att ha mod och ledarskap för kraftfulla åtgärder där klimatet blir viktigare än årliga semesterresor till andra sidan jordklotet. Där barnens trygga skolvägar blir viktigare än någon minuts snabbare biltransport. Där återförening av familjer blir möjligt och där bostäder byggs åt unga och gamla. Ett fjärde alternativ handlar om hoppfullhet och framtidstro, ett alternativ som drunknat bland övervakningskameror, vakter och nattsvart pessimism.

Miljöpartiet har tillsammans med Alliansen styrt kommunen sedan september 2017 i form av en regnbågsallians. Miljöpartiet var förutsättningen för att Alliansen kunde ta över makten. Vi har lyft upp klimat- och miljöfrågorna på agendan. Nu är vi beredda att ta tag i nödvändiga åtgärder och visa ledarskap för ett bättre klimat och en grönare framtid.

Miljöpartiet går inte ut i valrörelsen och lovar allt till alla. Vi har några tuffa år framför oss där vi måste ta tag i segregationen, dåliga bostadsmiljöer och klimatåtgärder. Vi vet att det är dags att prioritera. Att inte sälja ut verksamheter, att vara rädda om det vi har i egen regi och storsatsa på språk i skolan och en rik fritid för en lyckad integration. Det kommer inte att bli så mycket över så vi lovar inte guld – men gröna skogar.

En röst på det fjärde alternativet är att inte ställa sig till höger eller vänster utan en möjlighet att tänka själv. Vi kan fortsätta bygga kommunen till något gemensamt och saknar inte mod att starta upp arbetet för planetens och människans överlevnad.