Översiktsplan 2022

Översiktsplanen är ett viktigt dokument som ska visa hur kommunens mark- och vattenområden ska användas och hur kommunen ska utvecklas långsiktigt och hållbart. I Sigtuna kommun pågår arbetet med att ta fram en ny översiktsplan med tidshorisonten 2035. Planen ska beslutas av kommunfullmäktige, preliminärt våren 2022.

Översiktsplanen ska spegla den politiska majoritetens uppfattning och är därför inte ett dokument där varje politiskt parti kan få genomslag för sin framtidsbild. I början av processen bildades en politisk styrgrupp med alla kommunfullmäktiges partier representerade. Miljöpartiet arbetade aktivt i gruppen för att få gehör för hållbarhetsfrågorna. Vi vill se en omfattande anpassning av samhället med fokus på ekologisk och social hållbarhet och på att uppnå miljö- och klimatmål. Den politiska majoritetens förslag för kommunens utveckling står långt ifrån den utveckling Miljöpartiet vill se och vi valde därför att lämna styrgruppen.

Under våren 2021 pågick samrådet där myndigheter, föreningar, politiska partier, kommuninvånare med flera lämnade synpunkter på det första förslaget till översiktsplan.

Här kan du läsa Miljöpartiets synpunkter på samrådsförslaget

Efter samrådet bearbetas översiktsplanen utifrån inkomna synpunkter och ett granskningsförslag tas fram. Granskningsskedet pågick från december 2021 till februari 2022.

Här kan du läsa Miljöpartiets synpunkter på granskningsförslaget

Nyheter på Översiktsplan 2022