MP i Region Skåne söker politisk sekreterare med ansvar för press och kommunikation

Vi är ett dynamiskt gäng miljöpartister som på allvar utmanar fossilsamhället. Varje dag jobbar vi för att stärka den hållbara regionala utvecklingen, öka det kollektiva resande, förbättra primärvården och ta digitaliseringen in i vården. Vill du arbeta med press och kommunikation tillsammans med oss? Då ska du söka tjänsten som Miljöpartiet de gröna i Region Skånes politiska sekreterare med ansvar för press och kommunikation.

Arbetsuppgifterna omfattar i huvudsak:
– Följa verksamheten i hela regionen utifrån ett press- och kommunikationsperspektiv.
– Hjälpa regionråden och regionfullmäktigegruppens ledamöter med pressaktiviteter.
– Hålla ihop det samlade pressarbetet inom Miljöpartiet i Region Skåne i samverkan med övriga politiska sekreterare.
– Samverka med Socialdemokraternas pressansvariga i det rödgröna styret.
– Omvärldsbevaka regional och nationell politik.
– Utveckla det samlade kommunikationsarbetet inom Miljöpartiet i Region Skåne och samverka med Miljöpartiet i Skåne.
– Medverka till att stärka Miljöpartiet Skånes varumärke utifrån framtagen målbild.
– Medverka till goda kontakter med media i Skåne.
– Utveckla arbetet kring sociala medier i fullmäktigegruppen.
– Hålla kontakterna med press inom Miljöpartiet på riksnivå.

Som person tror vi att du:
– Är en driven kommunikatör med god förståelse för strategisk kommunikation och budskapsformulering.
– Är självgående och bekväm med att arbetsleda dig själv.
– Brinner för samhällsfrågor och opinionsbildning.
– Tycker om att samarbeta och kompromissa.
– Kan arbeta under press under perioder när det krävs.
– Gillar när det går fort men planerar långsiktigt.

Om tjänsten:
Några dagar i veckan är arbetet förlagt till Rådhuset i Kristianstad, där du får en egen arbetsplats. Möten sker även på andra platser i Skåne, främst i Malmö, och det finns även möjlighet att arbeta på annan ort de dagar det passar med arbetsuppgifterna.
Medlemskap i Miljöpartiet är en önskan för anställning, men inte nödvändig. Väsentligt är att du vill medverka till ett grönare och samhälle. Vi ser gärna att det finns ett engagemang, drivkraft och flexibilitet hos den sökande samt ser gärna sökande som stärker vår mångfald och kunskap.
Region Skåne är formell arbetsgivare och har arbetsgivaransvaret, men tillsättning sker av nuvarande regionfullmäktigegrupp i samråd med styrelsen för Miljöpartiet de gröna i Skåne. Innan anställning sker sedvanliga intervjuer.
Tillträde till tjänsten sker snarast men kan diskuteras, och den avslutas 31 december 2018. Tjänsten är på 100 procent. Arbetstiderna är normalt sett på dagtid, men kvälls- och helgarbete förekommer. Lön sätts efter de regler som finns inom Region Skåne samt efter samtal mellan gruppledare och arbetstagare.
Enligt kommunallagen har du rätt till tjänstledighet från ditt nuvarande jobb under tiden du är anställd som politisk sekreterare.

Kontakt:
Sänd ansökningar till Mätta Ivarsson via [email protected]. Bifoga personligt brev och CV med uppgifter om utbildning och arbetslivserfarenhet.
Sista ansökningsdag är 26 februari, men intervjuer kommer att ske löpande och vi anställer när vi hittat rätt person. Bekräftelse att ansökan inkommit kommer att ske via e-post eller brev.

Vid frågor om tjänsten – kontakta:
Mätta Ivarsson, vice gruppledare, 0725-525108 eller [email protected].
Anders Åkesson, eller gruppledare, 0705-173286 eller [email protected].