Miljöpartiet de gröna i Region Skåne söker 2 politiska sekreterare

Lyssna

Miljöpartiet de gröna i Region Skåne söker 2 politiska sekreterare, varav en med press- och kommunikationsansvar. Tjänsterna tillsätts för mandatperioden 1/1 2019 t.o.m. 31/10 2022. Sista ansökningsdatum 3 november.

Den ena tjänsten kommer ha ett huvudansvar för regionfullmäktigegruppen och de förtroendevalda. Den andra tjänsten kommer ha ett huvudansvar gällande press och kommunikation, såväl dagsaktuell politik som strategiskt kommunikationsarbete, inklusive sociala och rörliga medier. Då vi kommer att ha två politiska sekreterare förutsätts båda kunna stödja och ersätta varandra i samtliga arbetsuppgifter vid behov. Många av arbetsuppgifterna är gemensamma för båda tjänsterna.

Region Skåne är formellt arbetsgivare och har arbetsgivaransvaret, men tillsättning sker av regionfullmäktigegruppen i samråd med styrelsen för Miljöpartiet de gröna i Skåne. Båda tjänsterna är på 100 %. Arbetsrum finns i Kristianstad, men det kommer finnas möjlighet att arbeta på andra orter i Skåne. Det förväntas att man är Kristianstad minst 1-2 dagar i veckan. Arbetstid framförallt vardagar men visst helg- och kvällsarbete ingår.

Huvudsakliga arbetsuppgifter är att:

• följa verksamheten i hela regionen

• ge råd och stöd till Miljöpartiets regionfullmäktigegrupp, gruppledare samt övriga förtroendevalda i regionen

• ta fram underlag inför debatter, möten, medieutspel och svar till medborgare

• tillsammans med gruppledare planera och samordna arbetet i regionfullmäktigegruppen

• delta i arbetet med att formulera politiska ståndpunkter och program

• skriva debattartiklar, hantera mediakontakter och sociala medier.

• ta fram PM och rapporter inom regionala politiska områden med syfte att utveckla politiken under mandatperioden och medverka till gröna framgångar

• skrivarbeten såsom reservationer/protokollsanteckningar/motioner

• administration kopplat till såväl fullmäktigegrupp som gruppledare

• verkställa beslut av praktisk natur

• kommunicera internt och externt samt upprätthålla goda kontakter med Miljöpartiets kommunavdelningar i Skåne

• hålla kontakten med MP Skånes partiorganisation

Som sökande till tjänsterna bör du:

• ha en för uppdraget relevant utbildning och erfarenhet

• ha en god kunskap om, och erfarenhet av, partipolitiskt arbete

• vara snabb, flexibel och stresstålig

• ha en referensperson på nuvarande eller tidigare arbetsplats

Som sökande förutsätts du dela Miljöpartiets grundläggande värderingar. Bekräftelse att ansökan inkommit kommer att ske via e-post. Lön sätts efter de regler som finns inom Region Skåne samt efter samtal mellan gruppledare och arbetstagare.

Ansök genom att skriva ett personligt brev med uppgifter om utbildning och erfarenheter.

Sista ansökningsdatum 3 november. Ansökan till [email protected]

Vid frågor om tjänsten – kontakta gruppledare Mätta Ivarsson, 0725-525108, e-post [email protected].se