Solna Aktivitetshus

Miljöpartiet vill att det ska finnas fler platser där solnabor möts. Andra platser än shoppingcentrum. Vi vill bygga ett aktivitetshus som rymmer kultur, idrott och föreningsliv. För alla åldrar. För människor med olika intressen.

I Solna finns idag ingen scen för uppträdanden, det saknas rum för utställningar, det saknas sporthallar och det råder stor brist på lokaler för föreningsmöten.

Vi vill att aktivitetshuset ska vara en blandning mellan Stockholms kulturhus och Fryshuset. Huset kommer exempelvis att erbjuda äldre en möjlighet att kunna sjunga i kör och unga att spela basket. I huset ska också föreningar i staden kunna hyra möteslokaler och dansgrupper kunna arrangera uppträdanden. I hjärtat av huset kommer det att finnas ett café där alla kan träffas.

Miljöpartiet vill bygga aktivitetshuset nedanför Västra vägen i hörnet Solnavägen – Frösundavägen. Det ska vara enkelt för alla i Solna att ta sig till Aktivitetshuset – därför placeras det nära kollektivtrafiken. Samtidigt som placeringen knyter samman Råsunda, Solna centrum och Hagalund. Huset finns inritat i förslaget ”Solna Boulevard”.

Andra ämnen som relaterar till Aktivitetshus