Arbetstidsförkortning

För Miljöpartiet är det självklart att vi måste dela på jobben. Både för individens välmående och för att minska kostnaderna till följd av arbetslöshet.

Vi anser att det ska vara möjligt för kommunens medarbetare att kunna välja att ta ut löneökningar i form av kortare arbetstid i stället för ökad lön. Kommunen ska också vara tillmötesgående när medarbetare vill gå ned i arbetstid.

Livskvalitet idag handlar om så mycket mer än pengar och konsumtion. Det handlar om att ha tid att umgås med familjen, tid att engagera sig i föreningen eller i ett eget projekt. Många upplever att tiden inte räcker till. Stressen i samhället ökar och därmed ökar också ohälsan eftersom många sjukdomar är stressrelaterade.

Arbetstidsförkortning är ett sätt att ge människor större frihet att förverkliga sig själva, umgås med familj och vänner och bygga ett starkare civilt samhälle. Det är även ett sätt att minska ohälsan eftersom kortare arbetstid kan underlätta för personer som idag har svårt att få vardagen att gå ihop. På så sätt kan även stressen minska.