Miljöpartiet de gröna i Solna söker en politisk sekreterare

Vi söker en snabblärd, självgående politisk sekreterare under valåret. Anställningsgrad 50-80%.

Miljöpartiet är en stark kraft i Solnapolitiken och ett vasst oppositionsparti. Efter valet 2014 då vi fick 13,2% ökade vi från sex till åtta ledamöter i kommunfullmäktige och vi leder nu oppositionens arbete i både Kultur- och fritidsnämnden, Socialnämnden och Tekniska nämnden. Vi har fått positiv uppmärksamhet för vårt arbete inom en rad politiska frågor och trots att vi är i opposition har vi lyckats få igenom en hel del grön politik. Vi är en lokalavdelning med goda resurser, trevlig stämning och många aktiviteter på gång.

Nu går vi in i valrörelsen 2018 och det är dags att växla upp ytterligare med sikte på att vara med och styra Solna i nästa mandatperiod. På vårt kansli i Solna stadshus jobbar två heltidspolitiker och en politisk sekreterare. Vi söker nu ytterligare en politisk sekreterare som vill vara med oss och vår medlemsbaserade organisation och under valåret 2018 bana vägen för ett grönare Solna.

Arbetsuppgifterna är bland annat att:

• Ta fram politiska skrivelser (motioner, yttranden, interpellationer etc) till fullmäktige, styrelser och nämnder.
  • Stötta politikerna, främst kommunalrådet, i det politiska arbetet.
  • Ta fram styrdokument som budget, verksamhetsplan, politiska program.
  • Samordna arbetet internt i partiet och med andra partier.
  • Planera, arrangera och protokollföra möten med våra medlemmar.
  • Stödja vår lokala styrelse och bidra till att ta tillvara medlemmarnas engagemang
  • Planera och genomföra kampanjer och evenemang.
  • Ta fram texter och grafiskt material till våra externa kanaler, allt från statusuppdateringar, spridbilder och videofilmer till pressmeddelanden och debattartiklar.

Kvalifikationer och du som person

Det finns massor att lära i Miljöpartiet i Solna, men vi vill också lära av dig. Därför vill vi att du kommer med en välfylld ryggsäck. Du behöver ha en förståelse för hur en kommunal organisation fungerar och för en kommunavdelnings relation till landsting, region samt riksdag/regering. Du måste ha kännedom om många olika politikområden för att kunna ge konkreta förslag till våra förtroendevalda när så behövs. De gröna kärnfrågorna kring miljö och klimat måste du behärska men du får gärna överraska oss och stärka oss i andra frågor som du kan. Självklart delar du Miljöpartiets värderingar.

Du behöver vara snabblärd, självgående och ha en stark egen drivkraft. Som person ser vi också att du är noggrann med sinne för detaljer och har en god förmåga att organisera och strukturera då du kommer att hantera stora mängder av information. Tempot i politiken är ofta högt, det finns ständigt nya deadlines och nästa sak väntar alltid på att göras varför det även är viktigt att du besitter förmågan att prioritera och hantera flera olika uppgifter parallellt. Du är flexibel, kreativ, tänker strategiskt och är en duktig skribent. Du bör också vara prestigelös och redo att hjälpa till med högt som lågt. Du kan hålla balansen mellan ansvarstagande och den glädje och experimentlusta som politik och politikutveckling kräver.

Det är meriterande om du har:

• Erfarenhet från en politisk eller politiskt styrd organisation
  • Erfarenhet från ideell organisation
  • Erfarenhet av projektledning och organisationsutveckling
  • Erfarenhet av kommunikationsarbete (PR, press, reklam och layout)

Om anställningen

Arbetsledare är Miljöpartiets kommunalråd Bernhard Huber. Anställningen är från 1 januari 2018 till och med 31 december 2018 med möjlighet till förlängning även nästa mandatperiod. Tjänsten är på 50-80% med oreglerad arbetstid vilket innebär att möten på kvällstid och ibland även helger förekommer. Det finns utrymme att anpassa arbetstiden och arbetsrollen utefter dina kompetenser och behov.

Skicka gärna din ansökan så fort som möjligt men sista ansökningsdag är 1 november 2017. Ansökan med CV skickas till [email protected]. Vi kommer genomföra intervjuer löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan ansökningstidens slut. Har du frågor om tjänsten kontakta gärna [email protected], 072-583 19 73.