Rösta på Miljöpartiet i EU-valet!

Lyssna

Den 26 maj kan du rösta i EU-valet. Din röst spelar roll!

Alice Bah Kuhnke och Pär Holmgren Miljöpartiets toppkandidater i EU-valet 2019!

”Det spelar ingen roll vad vi gör, så länge andra inte sköter sig”. Har du hört det förr? Det har vi! Som miljöpartister får vi ofta den invändningen mot vårt miljö- och klimatarbete. Alla utsläpp är dock lokala. Arbetet för att minska utsläppen behöver göras här och nu. Om vi Solnabor minskar våra utsläpp kan vi också inspirera andra.

På samma sätt vill Miljöpartiet att EU tar ledartröjan för miljö- och klimatarbetet globalt. Vi vill att EU har 100 procent förnybar energi, skärpta klimatlagar som sänker utsläppen och att det ska vara enkelt att resa med tåg i Europa. Miljöpartiet vill att EU ska bli bättre på att skydda skog, sjöar och hav och att den biologiska mångfalden ska värnas. Vi vill stötta miljö- och djurvänligt jordbruk och gynna ekologiska livsmedel.

Klimat- och miljöpolitik behövs på alla nivåer - lokalt, nationellt och globalt. Därför spelar din lokala röst i EU-valet roll. Det finns bara ett parti som har som främsta mål att EU ska ha en tuffare miljö- och klimatpolitik.

Klicka här för mer information om hur du kan rösta för Miljöpartiet  i EU-valet!