Mat

Mat är en fråga om hälsa. Det är även en fråga om miljö, global rättvisa och lokal utveckling. Maten är av dessa anledningar en hjärtefråga för oss i Miljöpartiet.

Miljöpartiet vill ställa höga krav på upphandlingen av mat till stadens offentliga verksamhet, där skola och äldreomsorg utgör de stora inköparna.

Vi vill att Solna ska ta fram en vision som innehåller politiska mål för klimatvänlig mat och mathantering. Matpolicyn ska ställa krav på minst 40 % ekologiska livsmedel, och stimulera en successiv ökning av denna andel. Vidare ska matpolicyn innefatta krav på närproducerade och säsongsanpassade livsmedel, ställa krav på djuretik, att allt matavfall samlas in separat och att matsvinn och onödiga transporter undviks.

Vi vill också att staden anställer kockar som kan effektivisera arbetet, är vana att göra kreativa matsedlar och inköp av kvalitativ mat. Kostrådgivarna kommer också arbeta med att följa upp alla inköp och avtal.

Läs även Klimat.