Miljöpartiet i Stockholms stadshus söker en driven pressekreterare

Miljöpartiet de gröna i Stockholms stadshus har idag ansvar för miljö-, klimat- och trafikfrågorna inom den grönblåa majoriteten i Stockholms Stadshus. Nu behöver vi förstärka vår pressavdelning med en pressekreterare.

I din roll är du en del av trafikroteln i Stockholms stadshus och arbetar tätt med Stockholms trafikborgarråd i det utåtriktade arbetet. Du kommunicerar både nya politiska förslag och ärenden till trafiknämnden samtidigt som du hanterar intervjuförfrågningar från framförallt stockholmsredaktionerna, oftast dagligen. Bland de frågor som hanteras märks förbättringar av cykelinfrastrukturen i Stockholm, upprustning av gator och torg, omställningen av fordonsflottan och arbetet med sommargågator.

Du kommer arbeta tätt tillsammans med ytterligare en pressekreterare, samt med politiker, kanslichef och politiska sekreterare för Miljöpartiet i Stockholms stadshus. I arbetet ingår täta mediekontakter och extern kommunikation. Du samarbetar även med övriga pressekreterare inom den grönblåa majoriteten.

Du ska ha, för tjänsten, relevant utbildning och yrkeserfarenhet. Tjänsten kräver att du är lyhörd och att du har mångårig erfarenhet av pressarbete. Du har inga problem att formulera dig i tal och skrift då tjänsten bland annat innebär insälj av nyheter till redaktioner, mediecoaching samt författandet av debattartiklar, pressmeddelanden och texter till sociala medier. Du tar ett mycket stort ansvar för partiets kommunikativa arbete och bidrar i att forma strategier och planer för det utåtriktade arbetet. Du ska kunna skapa förtroende samt både kunna arbeta självständigt och samarbeta med dina arbetskamrater och chef.

Vi erbjuder dig ett arbete, i en miljö som periodvis kan vara mycket hektisk, men alltid inspirerande. Miljöpartiet är en arbetsgivare som gillar olika och vet att olika erfarenheter är utvecklande och bidrar till en modern och mänsklig arbetsplats.  Vi välkomnar därför alla sökande oavsett kön, könsidentitet eller könsuttryck, ålder, sexuell läggning, funktionalitet eller etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning. Du delar Miljöpartiets värderingar, men det finns inga krav på tidigare engagemang eller medlemskap.

Vi har oreglerad arbetstid och är anställda enligt 4 kap 30-32 §§ kommunallagen. Tillträde enligt överenskommelse.  Mer information lämnas av kanslichef Cecilia Engström, [email protected]. Sista ansökningsdag är den 16 augusti 2020, du skickar din ansökan till [email protected].