Är du vår vikarierande politisk sekreterare med ansvar för kollektivtrafik?

Vill du förbättra, bygga ut och skapa en mer tillgänglig och miljövänlig kollektivtrafik? Brinner du för ett samhälle där vi varken bränner ut planeten eller oss själva. Vill du arbeta för Miljöpartiet de gröna i Region Stockholm i valrörelsen? Då ska du söka denna tjänst.

Mer om tjänsten

Varje dag reser närmare 900 000 personer med den allmänna kollektivtrafiken i Stockholms län. Samtidigt växer regionen och målet är att det hållbara resandet ska öka. Miljöpartiet styr Region Stockholm i en blågrön koalition och har ansvarar för kollektivtrafik, hållbarhet och miljö i Region Stockholm.

Som politisk sekreterare kommer du att arbeta med kollektivtrafikfrågor med fokus på utbyggd kollektivtrafik, bussarna framkomlighet, tillgänglighet och miljö. Du ska brinna för ett hållbart resande och en attraktiv kollektivtrafik. Du kommer arbeta med ärendehantering, styrning och kommunikation. Du kommer även arbeta med att ta fram underlag inför tal och debatter.
Tjänsten är placerad på Miljöpartiet i Region Stockholms kansli, som har sju medarbetare. Du kommer arbeta med vårt Regionråd. Vi jobbar både utåt mot omvärlden och inåt mot medlemmar och förtroendevalda. Vi jobbar som ett team där alla hjälps åt och i hög grad delar arbetsuppgifter och stöttar varandra där det behövs. Arbetsuppgifterna är varierade.

Vem är du?

Vi söker dig som är analytisk, självständig och noggrann. Du ska ha erfarenhet av att ha arbetat som politisk sakkunnig eller med trafikfrågor.

Vi ser gärna att du har kunskap om Miljöpartiets politik eller styrning av offentlig sektor, gärna av kommun eller region. Du behöver ha relevant utbildning, gärna samhällsvetare eller jurist.

Stor vikt läggs vid att du ska kunna arbeta självständigt och att du är prestigelös och bra på att arbeta i team. Arbetet är periodvis intensivt, och du behöver kunna arbeta längre dagar under vissa perioder. Arbete är förlagd dagtid men arbete på kvällar och helger förekommer regelbundet. Du delar givetvis Miljöpartiets värderingar.

Du behöver ha:

Relevant högskoleexamen
Analytisk förmåga
Erfarenhet av förvaltningsstyrning
Stor säkerhet som skribent
Social kompetens

Vi värdesätter också:

Kunskap eller kännedom om trafikfrågor, ex drivmedel, trafikplanering, upphandling eller taxor
Erfarenhet från idéella organisationer
Erfarenhet från Miljöpartiet
Kommunikativ kompetens

Välkommen med din ansökan

Vi erbjuder dig ett utvecklande arbete i en dynamisk arbetsmiljö. Miljöpartiet vet att olika erfarenheter är utvecklande och bidrar till en modern och mänsklig arbetsplats. Vi välkomnar därför alla sökande oavsett kön, könsidentitet, könsuttryck, ålder, sexuell läggning, funktionsvariation eller etnisk eller religiös tillhörighet.

Tjänsten är ett vikariat till och med oktober 2022. Det är en heltidstjänst på 40 timmar per vecka. Vi tillämpar individuell lönesättning och förtroendearbetstid. Vi vill helst att du kan börja arbeta hos oss i januari 2022. Mer information lämnas av kanslichef [email protected].

Ansökan till tjänsten består av ett kort personligt brev samt ett CV. Ansökan ska vara oss tillhanda senast den 1 december. Ange ansökan politisk sekreterare trafik i ämnesraden skicka din ansökan till [email protected]