Till Miljöpartiet de grönas regionkansli i Stockholm söker vi nu en politisk sekreterare med ansvar för ekonomi, juridik och organisation

Vill du arbeta som sakkunnig med fokus på ekonomi och budgetprocess samt med att ge stöd till Miljöpartiet i Region Stockholms fullmäktigegrupp? För ett samhälle där vi varken bränner ut planeten eller oss själva. I en region med en budget som styr regionens Hälso- och sjukvård och kollektivtrafik. Då hör du hemma hos oss på Miljöpartiet i Region Stockholm.

Mer om tjänsten

Som politisk sekreterare kommer du att ge såväl vårt regionråd som fullmäktigegrupp och kanslistöd i budgetförhandlingarna, i ekonomiska frågor och vid vissa juridiska ärenden. Du kommer också att arbeta med att stötta fullmäktigegruppens arbete, förbereda möten och processer samt ansvara för produktionen av internkommunikation. I arbetet ingår också att hantera kansliets egen ekonomi som ekonomiassistent och ärendehantering.
Tjänsten är placerad på Miljöpartiet i Region Stockholms kansli, som har sju medarbetare. Vi jobbar både utåt mot omvärlden och inåt mot medlemmar och förtroendevalda. Vi jobbar som ett team där alla hjälps åt och i hög grad delar arbetsuppgifter och stöttar varandra där det behövs. Arbetsuppgifterna är varierade.

Vem är du?

Vi söker dig som är analytisk, självständig och har erfarenhet av att ha arbetat med budgetanalys samt med organisationsutveckling. Vi ser gärna att du har kunskap om Miljöpartiets politik, styrning av offentlig sektor, gärna av kommun eller region. Du behöver inte vara ekonom eller jurist men du behöver ha passande utbildning och erfarenhet.

Stor vikt läggs vid att du ska kunna arbeta självständigt och att du är prestigelös och bra på att arbeta i team. Arbetet är periodvis intensivt, och du behöver kunna arbeta längre dagar under vissa perioder. Arbete är förlagd dagtid men arbete på kvällar och helger förekommer regelbundet. Du delar givetvis Miljöpartiets värderingar.

Du behöver ha:

• Relevant högskoleexamen
  • Kunskap om budgetstyrning och ekonomi
  • Erfarenhet från offentlig sektor och styrning.
  • Erfarenhet från Miljöpartiet de gröna
  • Analytisk förmåga
  • Stor säkerhet som skribent

Vi värdesätter också:

• Erfarenhet från idéella organisationer
  • Erfarenhet av organisationsutveckling
  • Examen från juristutbildningen
  • Civilekonomutbildning

Välkommen med din ansökan

Vi erbjuder dig ett utvecklande arbete i en dynamisk arbetsmiljö. Miljöpartiet vet att olika erfarenheter är utvecklande och bidrar till en modern och mänsklig arbetsplats. Vi välkomnar därför alla sökande oavsett kön, könsidentitet, könsuttryck, ålder, sexuell läggning, funktionsvariation eller etnisk eller religiös tillhörighet.

Tjänsten är ett vikariat fram till aug 2022. Det är en heltidstjänst på 40 timmar per vecka. Vi tillämpar individuell lönesättning och förtroendearbetstid. Vi vill helst att du kan börja arbeta hos oss den 1 juni, det går även att starta tjänsten i augusti. Mer information lämnas av kanslichef [email protected].

Ansökan till tjänsten består av ett kort personligt brev samt ett CV. Ansökan ska vara oss tillhanda senast den 13 april. Ange ansökan politisk sekreterare i ämnesraden skicka din ansökan till [email protected].