Kanslichef Miljöpartiet Stockholms läns landsting

Lyssna

Miljöpartiet de gröna i Stockholms läns landsting söker kanslichef

Verksamhetsbeskrivning: Miljöpartiet är en del av den blågröna styrande koalitionen i Stockholms läns landsting. Vårt kansli omfattar, förutom kanslichef, sex anställda samt en politisk ledning bestående av tre heltidspolitiker. Stockholms läns landsting är den politiska nivå som har ansvar för hälso- och sjukvård, kollektivtrafik, regional planering och vissa kulturområden för alla 26 kommuner i Stockholms län. Miljöpartiets mål är en klimatneutral region, jämlik hälso- och sjukvård samt modern och utbyggd kollektivtrafik.

Ditt ledarskap: Vi söker en erfaren kanslichef, gärna med bakgrund i en politiskt styrd organisation eller från civilsamhället. Vi ser trygghet, tydlighet, förhandlingsvana och politisk kompass som viktiga delar i ditt ledarskap. Du har en god samarbetsförmåga och erfarenhet av strategisk kommunikation. Du inspirerar, engagerar och har förmåga att skapa ett fungerande arbetsklimat.

Dina arbetsuppgifter: Arbetet innebär att planera, koordinera och leda arbetet på Miljöpartiets landstingskansli och att samordna det i förhållande till politiker, förvaltning och övriga partier. Du kommer att vara en viktig del i förhandlingar med övriga partier i koalitionen och även förhandla själv. I rollen ingår att vara länken mellan den politiska ledningen och kansliet. Du ska stödja politiken och omsätta politiska direktiv i praktiska arbetsuppgifter på kansliet. Du företräder personalen inför den politiska ledningen och politiken inför personalen och är även ansvarig för arbetsmiljön på kansliet.

Följande ingår i arbetsbeskrivningen: Företräda Miljöpartiet gentemot förvaltning, politiker och andra partier. Planering och processledning. Ekonomi och budgetansvar. Arbetsledning med personal- och arbetsmiljöansvar. Ta fram strategiska kommunikationsplaner.

Vi tror att du som söker har: Tidigare chefserfarenhet med personalansvar och arbetsledningsansvar. Förhandlingsvana. Erfarenhet av strategiskt kommunikationsarbete. Tidigare erfarenhet från politiskt eller ideellt styrda organisationer. Kunskaper om och erfarenhet från kommun eller landstings/region-arbete är meriterande. Du delar givetvis Miljöpartiets gröna värderingar, även om tidigare engagemang eller medlemskap i Miljöpartiet inte är nödvändigt. Du behöver ha god kännedom om vår politik.

Arbetstider och omfattning: Olika erfarenheter är utvecklande och bidrar till en modern och mänsklig arbetsplats. Vi välkomnar därför alla sökande oavsett kön, könsidentitet, könsuttryck, ålder, sexuell läggning, funktionsvariation eller etnisk eller religiös tillhörighet. Tjänsten baseras på kommunallagens särskilda villkor för politiska sekreterare. Tidsbegränsad anställning 1 Jan 2019 - 31 dec 2022, med oreglerad arbetstid. Tjänsten omfattar 100 procent (40 tim/v).

Ersättning Fast lön

Så ansöker du: Sista dag att ansöka är 2018-11-19 Ansökningar och intervjuer kommer göras löpande.

Ansökan skickas till: Miljöpartiet de gröna i Stockholms läns landsting Att: Inger Hallqvist-Lindvall Box 22550 104 22 Stockholm Ansökan kan skickas till e-postadress: [email protected] Kontakt Tomas Eriksson, landstingsråd 0736681674 Organisation Miljöpartiet de gröna i Stockholms läns landsting Besöksadress Miljöpartiet de gröna i Stockholms läns landsting Hantverkargatan 45 104 22 STOCKHOLM