Peter Eriksson i Mariefred

Lyssna

I ett blåsigt Mariefred träffar vi vår minister för internationellt utveckingssamarbete, Peter Eriksson. Peter som är uppvuxen i Strängnäs tar sig tid för att träffa Mp-Strängnäs över en fika på blå katten i Mariefred. Det blir en trevlig pratstund om allt från uppdraget som minister, kvällens prisutdelning och hans uppväxt i Strängnäs.

Möte vid slottet

Peters uppdrag som minister för internationellt utvecklingssamarbete handlar om bistånd och att fördela medel mellan FN-organisationer, SIDA och frivilligorganisationer som arbetar globalt med mänskliga rättigheter och klimat. Han menar att det viktigaste med uppdraget är att visa på relevansen av bistånd, att det är viktigt att göra välden bättre och att öka Sveriges goda inflytande. Bistånd handlar om så mycket mer än mänskliga rättigheter, det handlar om klimat, biologisk mångfald och att göra världen till en bättre plats för oss alla att vistas på.
Anledningen till Peters besök i Mariefred är kvällens ceremoni på Gripsholms slott där The World’s Children’s prize ska delas ut. Priset delas ut av prinsessan Sofia och Peter som minister och utsänd av regeringen håller tal till pristagarna i samband med utdelningen. Priset går i år till tre personer som alla kämpar för barns rättigheter bla arbete emot barnäktenskap, slavarbete och för föräldralösa barn som drabbats av inbördeskrig.
Peter berättar också om sin tid i Strängnäs och hälsar att Strängnäs kommun är en fantastisk fin kommun som vi ska ta väl hand om. Han hälsar till oss alla!