Miljöpartiet i Sundbyberg söker en politisk sekreterare

Miljöpartiet Sundbyberg söker en engagerad medarbetare med gröna värderingar som vill arbeta med grön politik i Sveriges snabbast växande kommun.

Vad: Politisk sekreterare, Miljöpartiet de gröna i Sundbyberg
Omfattning: heltid
När: Januari 2022 - 31 december 2022 med mycket god möjlighet till förlängning.
(Enligt kommunallagen får politiska sekreterare “inte anställas för längre tid än till utgången av det år då val av fullmäktige ska hållas nästa gång i hela landet”)
Övrigt att känna till: Den anställda har rätt till tjänstledighet från eventuell nuvarande tjänst enligt kommunallagens bestämmelser.

Arbetsbeskrivning
Ditt arbete kommer i huvudsak bestå i att stödja och arbeta med Miljöpartiet Sundbybergs kommunalråd och förtroendevalda politiker. Detta i såväl det dagliga politiska arbetet som i det långsiktiga strategiska arbetet samt i valrörelsen 2022. Miljöpartiet Sundbyberg en förhållandevis liten organisation vilket gör att arbetsuppgifterna kan variera och att alla hjälps åt med det som behöver göras. Miljöpartiet Sundbybergs gruppledare tillika kommunalråd är arbetsledande chef.
Arbete på obekväma arbetstider såsom kvällar och helger förekommer.

Tilltänkta ansvarsområden och arbetsuppgifter:

• Stötta partiets kommunalråd och fritidspolitiker i deras arbete
  • Göra research och ta fram underlag
  • Förbereda politiska utspel och skriva debattartiklar
  • Förhandla politik med andra partier
  • Produktion av innehåll till och hantering av partiets digitala kommunikation i sociala medier, inklusive annonsering.
  • Delta i föreningens politikutvecklings- och reformarbete.
  • Valarbete och viss administration.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har ett stort engagemang för gröna värderingar och en förmåga att leda, organisera och engagera ideella krafter. Det är viktigt att du är prestigelös, strukturerad och kan arbeta självständigt.

Vi vill att du:

• Delar Miljöpartiets värderingar (att vara medlem är inget krav).
  • Har god språklig förmåga, såväl i tal som i skrift.
  • Har erfarenhet av att producera och marknadsföra innehåll på sociala medier.
  • Är duktig på och van att strukturera, genomföra och leda projekt.
  • Har ett intresse för politik och samhällsfrågor.

Det är meriterande om du:

• Har en relevant högre utbildning inom exempelvis statsvetenskap, offentlig förvaltning eller miljövetenskap.
  • Har erfarenhet av att arbeta med bild- och videobehandling och grundläggande har kunskaper inom Adobe-paketet.
  • Har erfarenhet av att jobba inom den kommunala sektorn
  • Har arbetat åt ideella organisationer tidigare.
  • Har arbetat i en partipolitisk organisation tidigare.
  • Har B-körkort.

Vad Miljöpartiet Sundbyberg erbjuder
Miljöpartiet Sundbyberg erbjuder en arbetsplats med god sammanhållning, flexibla arbetstider och möjlighet till visst arbete på distans. Kansliet kommer under 2022 bestå av ett kommunalråd, en valsamordnare och en politisk sekreterare. Arbetsplatsen är i Sundbybergs Stadshus med gångavstånd från tunnelbana.

Vi vet att olika erfarenheter är utvecklande och bidrar till en modern och mänsklig arbetsplats. Vi välkomnar därför alla sökande oavsett kön, könsidentitet, könsuttryck, ålder, sexuell läggning, funktionsvariation eller etnisk eller religiös tillhörighet.

Ansökan
Ansökan ska bestå av CV och personligt brev som skickas till [email protected] senast den 21 november 2021. Intervjuer hålls löpande under processens gång, så vänta inte med att skicka in din ansökan.

Kontaktuppgifter vid frågor,
Elina Jansson, ordförande Mp Sundbyberg, [email protected]
Martin Solberg, kommunalråd Mp Sundbyberg, [email protected]

Vi ser fram emot att höra från dig!