Ensamkommande flyktingbarn

Tierps kommun utökar antalet platser för asylsökande ensamkommande barn på Bergis

Arkivbild. Foto Kenneth Gunnarsson

För Miljöpartiet är det självklart att människor med skyddsbehov ska få komma till Sverige. Behovet av platser för asylsökande ökar, bland annat på grund av den fasansfulla situationen i Syrien. Många kommuner tar ett mycket stort ansvar, medan andra försöker komma undan. Tierps kommun tar ansvar och har avtal med Migrationsverket om att ta emot asylsökande ensamkommande flyktingbarn. Det sker på boendet Bergis i Tierp, en verksamhet som finansieras fullt ut av staten.
I majoritetssamarbetet mellan S och Mp ser vi att kommunen har möjlighet att på ett enkelt sätt bidra ytterligare och då ska vi självklart göra det. Genom en enkel ombyggnad på Bergis kan vi skapa ytterligare en plats och det har nu kommunstyrelsen beslutat att genomföra. Beslutet ligger i linje med uppdraget till alla kommunens verksamhetsområden att utveckla, effektivisera och höja kvalitén i verksamheterna. Man ska inom sina ramar anpassa verksamheterna till behoven och det gäller såväl inom förskolan, skolan, omsorgen, äldrevården och på Bergis.

Beslutet har nu föga förvånande överklagats av Sverigedemokraterna. Partiet menar att den av Kommunstyrelsen beslutade förändringen på Bergis är så väsentlig att frågan ska hanteras av Kommunfullmäktige (där Sd ingår). Det är förstås bara trams. De vet att resultatet i så fall blir det samma, eftersom alla partier utom Sverigedemokraterna stöder detta. Syftet är uppenbart då Sverigedemokraterna tar alla chanser att utnyttja utsatta människors situation för att få mediautrymme och sprida sin mörka, hotfulla och kalla politik.

Kenneth Gunnarsson
Gruppledare för Mp i Tierp