Kiviks marknad

Lyssna

Framtiden kommer till Kiviks marknad. Miljöpartiet de gröna låter dig vara del av klimatkampen i ett helt nytt virtual reality-spel, samtidigt som den miljöpartistiska EU-parlamentarikern Max Andersson lanserar sitt nysläppta seriealbum Lobbyland tecknat av den kritikerrosade serietecknaren Daria Bogdanska.

Prata politik, hämta ett gratis exemplar av Max Anderssons nya seriealbum och pröva på hur det är att plocka skräp i ett helt nytt virtual reality-spel – det händer mycket i Miljöpartiet de grönas tält under Kiviks marknad. Flera högprofilerade miljöpartister besöker marknaden och finns tillgängliga för media under följande tider:

• Max Andersson, EU-parlamentariker, måndag 16 juli, hela förmiddagen samt kl 13-14
  • Anders Åkesson, regionråd och riksdagskandidat, måndag 16 juli kl 13-16
  • Thomas Hansson, toppkandidat i valet till regionfullmäktige, alla dagar

Max Andersson nysläppta seriealbum är tecknat av den kritikerrosade serietecknaren Daria Bogdanska från Malmö. Det illustrerar på ett lättfattligt sätt problemet med lobbyismen i EU och hur det är att arbeta mot storföretag och mäktiga lobbyorganisationer.

– Som EU-parlamentariker vet jag att Sverige har gjort ett bra jobb med att påverka hela EU:s klimatpolitik och därför är det viktigt att vi får en regering som vill fortsätta driva på med det efter valet. Jag ser också att EU har demokratiska brister. Det finns en enorm lobbyism som snedvrider politiken till förmån för kommersiella särintressen på bekostnad av miljön, säger Max Andersson.

Anders Åkesson är idag en av de tyngsta politikerna i Region Skåne och listad som en av de 100 mest inflytelserika i Vårdsverige.

– Vårdfrågorna är så centrala inom politiken och för alla medborgare. Med femton års erfarenhet som regionråd i Skåne med dess omfattande vård har jag en stabil bas att stå på när jag vill driva frågan om en mänsklig och tillgänglig vård, säger Anders Åkesson, som nu kandiderar till riksdagen för Miljöpartiet i Skåne.

Thomas Hansson har som politiker lång erfarenhet av att arbeta med regional utveckling och är en av Miljöpartiets toppkandidater i regionvalet i september.

– Regional utveckling är så mycket mer än infrastruktur. Visst behöver östra Skåne mycket bättre spårförbindelser, kollektivtrafik och vägunderhåll, men det är också biogas, heltäckande fiberdragning, ett bärkraftigt ekologiskt jordbruk, klimatsäkring och en levande landsbygd som på sikt kommer att stärka den lokala ekonomin i norra och östra Skåne, säger Thomas Hansson.

Miljöpartiets tält finns på Valtorget Slöjden Gavel, plats P1-P9.