Vi välkomnar saklig kritik, men tar avstånd från personangrepp

Lyssna

Att värna om klimatet, miljön, jämställdheten, demokratin, skolan och om ett solidariskt och jämlikt samhälle är några av de frågor som prioriteras högt av Miljöpartiet, både på riksnivå men även på det regionala och lokala planet. Det är bland annat genom våra partiorganisationer på lokal och riksnivå som vi försöker uppnå våra mål.

Miljöpartiet i Umeå har en platt och demokratisk struktur, vi värnar om alla medlemmars engagemang och möjlighet att forma och påverka besluten. I en demokratisk organisation är det ett givande och ett tagande, man får igenom vissa saker, och får acceptera att andra saker som andra medlemmar fått stöd för. I en demokratisk organisationer kan man inte förvänta sig att alltid få stöd för allt man föreslår, utan får även finna sig i att visa respekt för andra medlemmars åsikter.

Vi har flera hundra partimedlemmar bara i Umeå. Av dessa har den absoluta majoriteten ställt sig bakom det arbete som vi har fört i lokalavdelningen. Det har samtidigt funnits en liten minoritet, dock en högljudd sådan med media i ryggen, som återkommande och under en längre tid har offentligen attackerat partivänner och lokalavdelningen. Oftast har det varit personer som själva inte har fått förtroende av partimedlemmarna.

I alla organisationer, så även i Miljöpartiet, kan misstag göras och tillkortakommande observeras. Den som har gott uppsåt försöker genom dialog uppmärksamma de berörda på vikten av förbättringar. Att gång efter annan offentligt gå till personangrepp är inte konstruktivt.

Som styrelse för en organisation får man både ris och ros. Vi, som utgör ledningsgruppen för Miljöpartiet i Umeå, får både beröm och kritik. Vi tar till oss av saklig kritik och tar avstånd från personangrepp och kritik som har annat uppsåt än att förbättra arbetssätten. Viktigt att notera att en del av angreppen har haft annan bevekelsegrund än att förbättra.

För Miljöpartiets ledningsgrupp i Umeå

Mia Winroth vice sammankallande